Categorie:
oktober 13, 2016

Zo word je als ondernemer beter vindbaar op Google

Als beginnende ondernemer wil je dat potentiële klanten jou vinden, zowel offline als online. Met deze drie tips maak je jouw website beter vindbaar op Google.

Toen ik in 2013 als freelance tekstschrijver mijn eigen tekstbureau oprichtte, ging ik meteen aan de slag met de ‘gadgets’: een logo, visitekaartje en natuurlijk een website. Die laatste moest, net als ik, lekker ‘eigenwijs’ zijn. Van SEO-teksten en je vindbaarheid op Google had ik toen nog nooit gehoord. Zonde, want dan had ik dingen achteraf anders aangepakt.

Om jou niet in dezelfde valkuil te laten trappen, deel ik graag mijn 3 tips. Zo kun jij het als startende ondernemer meteen goed doen. Scheelt een hoop tijd en ome Google zal je hopelijk belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

1.Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Het eerste wat je kunt doen om beter vindbaar op Google te zijn is je aanmelden bij Google My Business, of in het Nederlands Google Mijn Bedrijf. Zorg ervoor dat potentiële klanten in één oogopslag alle belangrijke informatie over jouw onderneming kunnen vinden. Denk aan je (bezoek)adres, telefoonnummer en website. Door het bijgevoegde Google Maps-kaartje weet iedereen meteen hoe ze bij jouw bedrijf moeten komen.

Je kunt een profielfoto toevoegen zodat potentiële klanten meteen weten wie ze voor zich hebben. Ook foto’s van de binnen- en buitenkant van je bedrijf en voorbeelden van je dienstverlening kun je uploaden. Daarnaast hebben klanten de mogelijkheid hun waardering voor jouw onderneming te geven door het schrijven van een beoordeling.

Aanmelden op Google Mijn Bedrijf is gratis, dus meld je vandaag nog aan. Het enige wat je nodig hebt is een Google account en dat is een fluitje van een cent om aan te maken. Voor Google zijn lokale zoekresultaten steeds belangrijker. Zonde dus om deze kans op betere vindbaarheid in Google te laten schieten.

TIP: Sinds juni 2017 heeft Google Mijn Bedrijf een leuk extraatje: Google Posts. Hiermee kun je direct berichten plaatsen in de zoekresultaten van Google.

2.Maak je website SEO-proof

Veel startende ondernemers willen zo snel mogelijk een website de lucht in hebben. Logisch, want in dit digitale tijdperk is aanwezigheid op het internet onontbeerlijk. Des te belangrijker om echt aandacht aan je website te besteden. Zo ben je meteen goed vindbaar op Google en dat scheelt een hoop werk en gedoe achteraf. Iets waar ik nu tegenaan loop, omdat ik me van te voren niet verdiept had in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maak je website dus meteen SEO-proof.

Mijn tips:

  • Laat je jouw website maken door een websitebouwer? Zorg dan dat deze verstand heeft van SEO.
  • Doe altijd zoekwoordenonderzoek of laat het doen voordat je begint met het schrijven van je webteksten.
  • Is tekstschrijven niet jouw ding? Besteed het dan uit aan een ervaren SEO-tekstschrijver.

SEO gaat dus niet alleen over SEO-teksten maar ook over de techniek achter je website (vandaar die webbouwer met verstand van SEO), de afbeeldingen, linkstructuur en nog veel meer. Op de site van Frankwatching vind je een handige SEO-checklist voor je website.

3. Begin een bedrijfsblog

Toen ik mijn website lanceerde zei een vriendin dat ik een bedrijfsblog moest starten. “Waarover dan?”, vroeg ik. Over tekstschrijven? Ondernemen? Ik zag het nut er niet van in. Stiekem was het gewoon koudwatervrees. Wat als ik helemaal niet kan bloggen? En ik ben toch niet dé expert op het gebied van schrijven en ondernemen? Ik ben dus eerst begonnen met bloggen over privé-zaken voor onder andere het magazine Urban Chicks.

Toen die blogs aansloegen, heb ik uiteindelijk de stap gezet om een bedrijfsblog te starten. Hierin deel ik mijn ervaringen als tekstschrijver en ondernemer. En het werkt! Het bezoek aan mijn website is gestegen en via mijn blogs ben ik al aan verschillende nieuwe opdrachten gekomen.

Google is sowieso fan van websites waarop regelmatig verse content staat. In het wilde weg bloggen is echter zonde. Je kunt je bedrijfsblog heel goed strategisch inzetten. Per blog kun je je richten op een bepaald zoekwoord (en wat aanvullende zoekwoorden) zodat je vindbaarheid op Google op dat zoekwoord een boost krijgt. En geloof me, dat werkt. Met een goed blog waar over nagedacht is, kun je jouw positie in Google flink verhogen. En daarmee met een beetje mazzel ook je omzet.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips, maar ik hoop dat ik je met deze 3 tips alvast een beetje op weg heb geholpen om beter vindbaar op Google te zijn. Succes!

Fotocredit: Global Panorama


Creatieve-tekstschrijver-Kim-