5 lessen die ik als zelfstandig ondernemer leerde van moestuinieren
Toen ik in 2015 startte als zelfstandig ondernemer, had ik geen idee wat me te wachten stond. Een echt plan van aanpak had ik niet. Dat had ik ook niet toen ik een jaar later een moestuintje aanlegde. Dat bleek in beide gevallen niet zo handig. Behalve dat bleken er nog veel meer overeenkomsten te zijn tussen ondernemen en moestuinieren. En ik ga ze met je delen.
Ik ben nooit echt iemand geweest van de planningen. Ik doe altijd maar wat en zie wel wat het leven me brengt. Op zich kan dat zorgen voor leuke verrassingen en meer spontaniteit. Zoals opeens een eigen huisje kopen binnen een dag. Of als sociaal geograaf opeens bij de politie werken als redacteur. Niets mis mee lijkt me.
Maar het kan ook nadelen hebben, dat gebrek aan planning. En dat ontdekte ik gek genoeg eigenlijk pas toen ik een moestuintje kreeg. Nu ik 4 jaar zelfstandig ondernemer ben en 3 jaar moestuinier, zie ik verdomd veel overeenkomsten. Ik zet ze voor je op een rij. Wellicht heb je er wat aan.
1. Plannen
Ik had het er al over: plannen. Ik ben niet geboren met enige aanleg hiervoor. Mijn huishouden is regelmatig een bende, huisje boompje beestje heb ik ook nooit echt aan gedaan en op tijd komen, vergt ook meestal plotseling gehaast. Dus toen ik startte als zelfstandig ondernemer ontbrak er 1 ding: een plan. Gelukkig had ik een mooie vertrekregeling bij mijn voormalige werkgever, dus ik redde het allemaal prima.
Hoe anders was dat bij het moestuinieren. In juli kwam ik erachter dat ik de broccoli al in april had moeten zaaien en toen ik de kolen de grond in wilde zetten, stonden de aardappels nog in de weg. Oeps. Dat eerste jaar moestuinieren was dus niet echt om over naar huis te schrijven. En dus kwam er het jaar erna een heus moestuinplan.
Toen de vertrekregeling bij mijn oude werkgever afliep, moest ik er op werkgebied ook aan geloven: een ondernemersplan werd geboren. Geen 50 a4-tjes hoor, maar gewoon een paar bladzijden met wie mijn potentiële klanten waren, hoe ik die klanten binnenhalen zou en wat mijn belangrijkste diensten zouden zijn.
Leestip: ‘Nieuwe klanten binnenhalen doe je zo’
2. Investeren voordat er iets groeit
Als je net een moestuin bent gestart, is het heel logisch: je koopt eerst zaaigoed en materialen. Want zonder zaaigoed en de juiste materialen geen oogst. Als ondernemer, is dat niet anders. Je bent niet zomaar uit het niets een succesvol ondernemer. Je zult moeten investeren in je bedrijf om klanten binnen te halen. Bijvoorbeeld door een goede website te lanceren, producten in te kopen, een logo te laten ontwerpen, noem maar op.
Nadat ik een ex voor weinig geld een lelijk logo liet ontwerpen, huurde ik daarna toch maar een professional in. Goedkoop is duurkoop.
Toch zijn er ondernemers die dat niet durven. Ze willen eerst geld verdienen en dan pas investeren. Naar mijn mening is dat de verkeerde volgorde. Waarom leg ik je uit in dit gastblog op de site Geldboompje.nu.
3.Geduld hebben
Ik krijg regelmatig mailtjes van beginnende zelfstandig ondernemers met de vraag hoe ik het ondernemen aanpak. Ik zie dan vaak dit soort teksten in mijn mailbox: “Ik ben sinds 2 maanden bezig met mijn bedrijf, maar het wil niet lukken. Ik heb te weinig klanten. Hoe pak jij dat aan?”
Ook op Twitter begon ik ooit op nul. Die volgers komen niet zomaar aanwaaien. Geduld geduld.
Het eerste wat ik dan doe, is terugmailen en ze geruststellen. Ondernemen is geduld hebben. Net zoals in de moestuin, moet je soms best een tijd wachten totdat een zaadje uitgroeit tot een plant waarvan je kunt oogsten. Ook een onderneming heeft tijd nodig om te groeien. Houd vol en blijf elke dag gemotiveerd om een succes van jouw bedrijf te maken.
4. Onderhouden
Als je eenmaal zaden in de grond hebt gestopt, kun je niet lekker achteroverleunen. Je moet je moestuin wel bijhouden: onkruid wieden, plagen bestrijden, water geven en bemesten horen er allemaal bij. Er is constant werk aan de winkel.
Ik lees regelmatig boeken of blogs over SEO. Het verandert namelijk constant.
Ook een eigen bedrijf runt zich niet vanzelf. Je zult het moeten onderhouden. Blijf investeren in jouw kennis; volg trainingen, lees boeken en blogs over jouw vakgebied. Zorg dat je zichtbaar bent en blijft, bijvoorbeeld op sociale media. Pas je website aan als blijkt dat je te weinig bezoekers krijgt. En niet onbelangrijk: zorg goed voor jezelf. Want zonder een gezonde jij, geen gezond bedrijf.
5. Teleurstellingen
Ik zeg altijd: moestuinieren is 1 grote cursus omgaan met teleurstellingen. Want hoe geweldig mijn moestuinplan ook is, ik heb elk jaar aardig wat teleurstellingen te verwerken. De ene keer zijn mijn sla-zaailingen een week na opkomst in de magen van slakken verdwenen, de andere keer is het zo nat dat mijn uien wegrotten en vorig jaar zomer weigerden mijn courgetteplanten om baby’s te werpen. Het was te warm en droog.
Ook met ondernemen heb je simpelweg niet alles in de hand. Je hebt niet altijd invloed op factoren van buitenaf. De kunst is om je niet uit het veld te laten slaan en zo flexibel mogelijk in te springen op onverwachte ontwikkelingen.
Zet ‘m op!
Nou dit waren mijn wijze lessen. Hopelijk kun je er wat mee. En zet ‘m op met ondernemen!