augustus 29, 2019

5 redenen waarom jij sociale media voor jouw bedrijf moet inzetten

Niet alleen particulieren, maar ook veel bedrijven zien het nut van sociale media in. Alle grote bedrijven zijn tegenwoordig te vinden op een of meerdere kanalen. Zonder doe je niet meer mee. Maar ook voor jou als zzp’er of klein bedrijf is het gebruik van sociale media een slimme zet.

Ik krijg regelmatig de vraag van andere ondernemers hoe het kan dat ik nooit zonder werk zit. Ik kan daar natuurlijk geen simpel antwoord op geven, want het zijn vele factoren die een ondernemer succesvol maken. In mijn blog ‘Nieuwe klanten binnenhalen? Zo doe je dat’ vertel ik in ieder geval hoe ik aan mijn klanten kom. Een van die manieren is via sociale media zoals LinkedIn, Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter. Hoe? Dat zal ik je uitleggen.

1. Kennis delen

Sociale media zijn een perfecte manier om jouw kennis met een grote groep mensen te delen. Als jij laat zien dat jij een echte expert bent in jouw vakgebied, wekt dat vertrouwen. En vertrouwen is de basis voor het afnemen van jouw dienst of product.

Sociale media bedrijf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gebruik sociale media dus om jouw expertstatus te verhogen door het delen van interessante artikelen, blogs, onderzoeken en het geven van tips. Let op: wees geen eenzijdige zender. Reageer ook op opmerkingen of vragen van jouw volgers.

2. Persoonlijke klik

Sommige ondernemergoeroes vinden dat je zakelijk altijd gescheiden moet houden van privé. Je deelt online dus alleen maar zakelijke informatie. Ik geloof daar zelf niet in. Zeker als zzp’er niet. Mensen willen weten met wie ze zaken gaan doen. Of er een persoonlijke klik is. Bij een sollicitatie draait het ook niet alleen om jouw diploma’s en CV. Je moet ook in het team en het bedrijf passen.

Sociale media bedrijf

Ik heb er geen problemen mee om me kwetsbaar op te stellen. Ik zie het juist als mijn kracht. Zo leren mensen me écht kennen.

Als mensen jou mogen op sociale media omdat je ook af en toe iets deelt over je privéleven, grapjes maakt of vertelt waar jij je nou boos om maakt, leren ze jou een beetje kennen. En dan ontstaat er zoiets als de gunfactor. En die kan een grote rol spelen in het binnenhalen van een opdracht.

3. Zichtbaarheid

Om klanten binnen te halen, moeten mensen wel weten dat jij überhaupt bestaat en wat jij te bieden hebt. Je kunt als ondernemer wel lekker stil en onzichtbaar in een hoekje gaan zitten wachten totdat er mensen op jou afstappen, maar dan kun je wachten totdat je een ons weegt.

Zichtbaar zijn is een van de belangrijke dingen die sociale media voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Zorg dus dat je regelmatig op het netvlies van potentiele klanten verschijnt. De volgende keer dat ze een probleem hebben, denken ze bij de oplossing aan jou.

sociale media bedrijven

Op Instagram deel ik bijna elke dag een soort microblog met tips en inspiratie voor ondernemers. Deze deel ik ook op LinkedIn. Hier heb ik ongeveer 800 connecties, maar zoals je ziet is mijn bereik veel groter: meer dan 2.400 personen hebben deze post gelezen.

4. Verkeer

Ongeveer een vierde van het verkeer naar mijn twee websites komt via mijn sociale media kanalen. Op KimTikt komen mensen vooral voor mijn blogs, op Moesmeisje staan naast blogs ook recepten, video’s en mijn nieuwsbrieven. Die deel ik allemaal regelmatig op mijn sociale mediakanalen.

Wees niet bang om af toe dezelfde links naar jouw site te recyclen. Als er een mooie aanleiding is, kun jij dat oude blog of die video prima nog een keer delen. De kracht zit in de herhaling moet je maar denken;-).

sociale media bedrijven

Ik deel elk nieuw recept op Moesmeisje.nl ook in de stories op mijn Instagram-account.

5. Netwerken

Als je net zoals ik niet van netwerkborrels of koude acquisitie houdt dan zijn sociale media een prima manier om te netwerken en op die manier opdrachten binnen te halen. Het komt regelmatig voor dat iemand die ik van Twitter, Instagram of LinkedIn ken mij inhuurt. Of mij aanbeveelt bij iemand anders die op zoek is naar een tekstschrijver. De wereld is dan opeens heel erg groot, maar juist ook weer klein.

Ik houd ook vaak contact met oude opdrachtgevers via sociale media. En vaak denken ze dan toch aan mij als ze weer een tekstschrijver nodig hebben.

Tips voor jouw keuze

Hopelijk ben je een beetje overtuigd dat sociale media voor bedrijven echt ontzettend veel kansen bieden. Ik kan me voorstellen dat je geen trek hebt om op alle media actief te zijn. Kies dus voor die sociale media waar jij blij van wordt en die werken voor jou en jouw bedrijf. Wat tips om erachter te komen welke dat zijn, vind je in het blog ‘Welke sociale media zijn geschikt voor jouw bedrijf’ .

Succes met jouw posts, tweets of pins!

Fotocredits: Nordwood Themes en NeONBRAND op Unsplash

Meer inspiratie opdoen over ondernemen? Alstu!:


Creatieve-tekstschrijver-Kim-