https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2016/06/yoga-goed-voor-je.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2016/06/Yoga-goed-voor-je-1.jpg

Categorie: Persoonlijk

Tags: , ,

21.05.2016

5 redenen waarom yoga goed voor je is

Ik moet toegeven dat ook ik een mening over yoga had voordat ik eraan begon. Ik vond het maar zweverig en vaag. En wat heb je er nou aan, een beetje op zo’n matje rekken en strekken? Nu spring ik elke ochtend en avond op de yogamat. Waarom? Lees maar.

1. Je wordt leniger

Ik weet het nog goed. Middelbare school. Met vijf andere meisjes zat ik in het ‘kneuzenclubje’ van meneer Hooijer. Een geweldige gymleraar van Indonesische afkomst. Zo lenig en buigbaar als maar zijn kon. Zijn benen stonden zelfs krom. Hij probeerde mij in het kwartaal dat we turnen kregen, te redden van totale afgang. Ik was een enorm lange spriet. Twee keer meneer Hooijer. De langste van de klas. En de stijfste. De radslag zag eruit als… ik weet het niet eens. In ieder geval niet goed. Een zweefrol eindige in een keiharde smak op de mat. Kortom: een turntoekomst was niet voor me weggelegd. Speerwerpen en kogelstoten ging gelukkig wel goed. Behalve die ene keer dat ik die andere veel minder leuke gymleraar, meneer Pols, bijna aan de speer had geregen. Er stond standaard een 9 op mijn rapport tijdens het atletiek-kwartaal. Meneer Hooijer gaf me altijd een 6 voor turnen, de lieverd.

Hoe anders is dat 25 jaar later (mijn god wat ben ik oud!). Ik kan de gekste, lenige dingen! Mijn hoofd op mijn uitgestrekte been leggen, de crow-pose (bewijs op de foto) en nog veel meer andere imposante poses. En dat van nog geen uurtje yoga per dag! Mijn punt: je hoeft dus niet lenig te zijn om yoga te doen. Je wordt het vanzelf.

2. Je krijgt meer spieren

Ooit ging ik vier keer in de week naar de sportschool: x-co, bodypump, pilates, bodyshape, zumba. Maakt niet uit wat, ik deed het. Ik had dus spieren. Best aardig wat, al zeg ik het zelf. Twee jaar geleden: foetsie. Ik had een burn-out en op mijn dieptepunt zat ik hijgend vijf minuten op de elektrische fiets van mijn moeder. En dus zag ik mijn spieren met de dag slinken, tot ze compleet verzwolgen waren door een zee van vet. Om weer een beetje conditie op te bouwen, begon ik met yoga. Eerst zes minuten, langer kon ik niet eens rechtop staan. Daarna volgde ik ‘30 days of yoga with Adriene‘.

Nu zit ik ‘s morgens op iets meer dan een half uur en kies elke dag een losse les van deze grappige yoga-juf uit. Net waar ik zin in heb. Elke dag ja. Gebrek aan discipline kun je me niet verwijten. En terwijl mijn conditie inderdaad steeds beter werd, gebeurde er iets wat ik totaal niet had verwacht. Er ontstond een lijntje in mijn kipfilets. En, zag ik mijn biceps nu uitgroeien tot een mini-krentenbolletje? Blijkbaar krijg je van yoga dus ook meer spieren. Nu snap ik eigenlijk wel waarom: plankjes, als een flamingo lang op één been staan, jezelf weer omhoog hijsen na de “cobra”. Daar heb je toch echt je spieren voor nodig.

3. Je gaat er beter van ademhalen

Ademhalen is niet mijn kernkwaliteit. Ik doe het wel, anders zou ik deze blog natuurlijk niet tikken, maar man ik ademde vaak zo ontzettend verkeerd. Toen ik erop ging letten, zat mijn ademhaling denk ik 9 van de 10 keer hoog in mijn borst in plaats van laag in mijn buik. En dat is niet goed. Van een hoge ademhaling word je onrustig en krijg je meer stress in je lijf én in je hoofd. Oh ja en je darmen werken er ook minder soepel door. Die worden namelijk gemasseerd bij een buikademhaling, waardoor het allemaal lekker doorloopt. Maar voordat ik afdwaal en helemaal losga over poep (lees dit blog als je er meer over wilt weten), terug naar de yoga.

Bij yoga voer je elke beweging uit op je ademhaling. In door je neus, uit door je neus of mond. Dus niet zoals ik vaak doe: alles door de mond en als een vis op het droge naar adem snakken. Je gaat sowieso ook langzamer ademen tijdens de yoga, aangezien de bewegingen vaak ook langzaam zijn. Een rustige ademhaling is ongeveer 6 x per minuut in- en uitademen. Veel mensen zitten onbewust boven de 10! Check het maar eens bij jezelf. Sinds ik yoga doe, merk ik dat mijn ademhaling vaker laag zit en rustiger is. En als dat niet zo is, heb ik dat sneller door en kan ik het corrigeren. Bijvoorbeeld door even wat yoga-oefeningen te doen of gewoon op de bank te liggen en 5 minuten door mijn buik te ademen. Als je op kantoor zit, kun je dat gewoon in je stoel doen. Ideaal als kleine pauze.

4. Je raakt bewuster van je lijf

Ken je dat? Heb je al dagen hoofdpijn en vraag je jezelf af waarvan dan precies. En dan opeens voel je je schouders en nek. Blijk je al dagen als een totaal verkrampt stokstaartje rond te lopen. Veel mensen, ook ik, zijn het contact met hun lijf een beetje verloren (ja ik weet het, dit gaat richting zweverig en vaag, maar het is wel waar). Wij mensen zijn de hele dag in de weer: studeren, werken, boodschappen doen, snel de eventuele kinderen van school halen, koken en het huishouden doen. Kijk eens hoe dieren dat aanpakken: die liggen of staan regelmatig even te relaxen. Wij maken daar geen tijd meer voor. We jakkeren maar door en leven vooral in ons hoofd: wat moet ik nog allemaal doen vandaag?

Dat ons lijf ondertussen allerlei signaaltjes afgeeft dat het even rust wil, negeren we simpelweg. Totdat het zelf dan maar op de rem trapt en dienst weigert. Tijdens de yoga ben je heel bewust met je lijf bezig. Spieren aanspannen en weer ontspannen. En dan voel je dus opeens op hoeveel plekken er spanning in je lijf zit. En het mooie is: dat ga je in het dagelijks leven daardoor ook eerder opmerken. Zoals ik nu: zit ik weer met mijn schouders aan mijn oren geplakt te tikken. Omlaag die handel!

5. Je leert meer in het nu te leven

Ik schreef er eerder al een blog over: mindfulness, oftewel leven in het nu. Ik ben er niet goed in. Ik laat bijna dagelijks dingen uit mijn handen vallen, omdat ik er met mijn gedachten gewoon niet bij ben. Of ik zet de pindakaas in het badkamerkastje. Ben een half uur op zoek naar mijn zonnebril, die op mijn hoofd staat. Dat soort ongein. Met yoga leer je om alleen maar bezig te zijn met je ademhaling en de oefeningen die je doet. Soms lig je in zo’n onmogelijke positie dat je niet eens meer in staat bent om ergens anders aan te denken. Helemaal niet als de yoga-juf om de zoveel minuten met zo’n rustgevende stem zegt: ademmmmmm in, en…. uitttttt.

Naast mijn actieve ochtendyoga, doe ik ook elke avond deze ontspannende bedtime-yoga. Gewoon om de dag lekker rustig af te sluiten en even mijn gedachtestroom stil te zetten. Voor het eerst dat ik me kan herinneren, slaap ik zeven uur per nacht. Heerlijk!

En nu sluit ik mijn laptop snel af, want ik ga naar… de yogales!

 

Fotocredit: Hana Jang 

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *