maart 5, 2018

Dit zijn de 5 valkuilen waar veel startende ondernemers intrappen, maar jij dus niet meer!

Een eigen bedrijf beginnen. Steeds meer mensen doen het. Een groot deel geeft het helaas na een jaar al weer op. Zonde! Met deze tips voor startende ondernemers zorg jij wel voor een bloeiend en groeiend bedrijf.

Daar sta je dan met je inschrijving bij de Kvk op zak. Woehoeeeee, het grote avontuur kan beginnen: een eigen onderneming! Je bruist van de energie en hebt er zin in. Goed zo, dat is al het halve werk. Nu de rest nog: zorgen dat je straks kunt leven van dat mooie bedrijf.

Handdoek in de ring? Zonde!

En dat blijkt dus niet altijd even makkelijk. Een aanzienlijk deel van de startende ondernemers heeft het niet breed. Sterker nog, ze leven zo rond het minimum. Natuurlijk heb je niet binnen een week een omzet waar je u tegen zegt. Toch gooien onnodig veel zzp’ers binnen een paar jaar de handdoek in de ring. Onder andere omdat ze in de onderstaande 5 valkuilen trappen. Dat ga jij dus mooi niet doen.

1.Te laag tarief

“Ik ben net begonnen, ik kan toch niet meteen de hoofdprijs vragen?”, “Als ik mijn tarief ietsje naar beneden aanpas, heb ik meer kans om die opdracht binnen te halen”, “Op zich is die exposure wel fijn, ook al krijg ik niet betaald”. Herken je deze gedachtes? Mooi, zet ze bij het afval.

De eerste valkuil van veel startende ondernemers is het vragen van een veel te laag tarief. Terwijl jij denkt dat je daardoor meer omzet draait, is het tegenovergestelde vaak waar. Want wat straal jij uit met jouw lage tarief? Dat jij een waardevol product verkoopt of een steengoede dienst aanbiedt? En wat voor klanten trek je aan? Waarschijnlijk niet de juiste. Hup, omhoog met dat tarief. Laat zien wat jij en jouw dienst of product waard zijn.

2. Falen is verboden

Veel mensen hebben een dingetje met falen, ook (startende) ondernemers. Fouten maken is uit den boze. En dat terwijl de meest succesvolle ondernemers juist meesters in falen zijn. Zo werd Oprah Winfrey ontslagen bij een lokale nieuwszender, kreeg Elvis Presley van een concertzaalmanager te horen dat hij maar beter kon stoppen en werd Steve Jobs uit zijn zelf opgerichte bedrijf Apple Computer Co. gezet.

Hield het ze tegen? Verre van. Juist door vreselijk op hun bek te gaan, groeiden ze enorm en openden zich nieuwe deuren. Alleen door te falen zie je waar je nog wat te leren hebt en kun je jezelf ontwikkelen. Oprah Winfrey zei het mooi: “You get as much from your losses as you do from your victories”.

3. Investeren? Was da?

Ik kreeg laatst een mail. Of ik eens naar de website van een mede-zzp’er kon kijken. De eerste zin luidde: “Ik heb geen budget, maar…”. Een denkfout die veel startende ondernemers maken is dat ze denken eerst geld te moeten verdienen om te kunnen investeren in zichzelf en hun bedrijf. Maar wat als ik je nou vertel dat het net andersom werkt? Dat je geld moet uitgeven om het te verdienen.

Investeer dus in die training of cursus, je website, je pand etc. En ja, natuurlijk is dat eng. Je weet nooit van tevoren hoe je bedrijf gaat lopen. Wat als het mislukt? Je kunt jezelf ook de vraag stellen: wat als het lukt? En stel, je gaat enorm op je bek. Dan heb je er vast waardevolle lessen uit gehaald. Lessen die je anders nooit had geleerd. Uiteindelijk levert investeren je altijd wat op.

4. Alles zelf doen

Er komt veel kijken bij een eigen onderneming. Denk alleen al maar aan de administratie: facturen, belastingaangifte, mails en telefoontjes en ga maar door. Dan heb je wellicht nog inkoop, je website maken/bijhouden en producten verzenden. En dat doe je dus allemaal zelf, want dat scheelt kosten.

In het boek ‘The road to freedom, de 4-urige werkweek in de praktijk’ maakt schrijver en ondernemer Karel Emck gehakt van deze redenering. Al die uren kun je niet meer besteden aan de dingen waar je goed in bent en op de lange termijn het meest geld mee kunt verdienen. Huur dus juist wel die boekhouder in, laat je website maken door een professional en regel een secretaresse. De kosten van werk dat ‘niet zo goed’ is, zijn vele malen hoger dan het inhuren van derden, is zijn theorie. En zo is het.

5. Jezelf verstoppen

Als je jouw product of dienst wilt verkopen, zul je zichtbaar moeten zijn. Niet alleen voor je vrienden en familie, maar ook voor de buitenwereld. Jezelf verstoppen in je winkel of achter je laptop is veilig maar gaat je geen klanten en dus geen omzet opleveren.

Bescheidenheid siert de mens? Mijn reet. Je zult jezelf juist flink moeten promoten als startende ondernemer (daarna trouwens ook nog). Of dat nu op netwerkborrels, met hulp van sociale media of via via is. Doe wat bij je past. Ja ook als je introvert bent kun je dit, heus echt! Gooi je onzekerheid (stiekem speelt dat vast mee) in de prullenbak en roep ongegeneerd vaak van de daken wat voor fantastisch product of geweldige dienst jij mensen te bieden hebt. Let it all out!

Meer tips voor startende ondernemers

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze 5 tips voor startende ondernemers. Wil je meer weten over succesvol ondernemen? In mijn blogs geef ik regelmatig tips voor ondernemers. Veel succes met je bedrijf!

Fotocredits: Walter Etty 


Creatieve-tekstschrijver-Kim-