https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2020/01/Dagelijkse-rituelen-e1578162896828.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2020/01/Dagelijkse-rituelen-1.jpg

Categorie: Ondernemen Persoonlijk

Tags: , , ,

04.01.2020

11 dagelijkse rituelen die mij als ondernemer helpen

Dagelijkse rituelen. Het leek me altijd maar saai. Elke dag hetzelfde doen. Pffff. En toch is het er de laatste jaren ingeslopen. Want blijkbaar past het stiekem toch heel goed bij me. Zo goed, dat ik er zo 11 oplepelde voor dit blog.

Van nature ben ik een grote chaoot. Dan doe ik van alles tegelijk, te laat of vergeet het doodleuk. En toch is mijn leven verbazingwekkend geordend. Dankzij mijn dagelijkse rituelen heb ik ondertussen een aardige structuur in mijn leven gebracht. En dat komt mij als ondernemer heel goed van pas. Het helpt me met het stellen van doelen, het maken van een plan, mezelf ontwikkelen en juist ook af en toe stilstaan en reflecteren op mezelf en mijn bedrijf.

Ik deel mijn belangrijkste 11 dagelijkse rituelen; van wakker worden tot slapengaan.

1. Elke ochtend social media post

Ik weet dat het eigenlijk niet goed is om meteen na het wakker worden je telefoon te pakken. Maar heej, ik ben ook maar een mens. Het eerste wat ik na het wakker worden doe, is een post plaatsen op de sociale media-accounts van Moesmeisje en KimTikt. Ik ben altijd vroeg wakker en in plaats van maar wat te liggen, heb ik deze taak al mooi achter de rug.

Sinds ik een paar dagen terug wéér las dat het niet goed is je dag met prikkels te starten, denk ik erover om deze taak te verplaatsen naar het einde van mijn werkdag. Het fijne van dagelijkse rituelen is ook dat ze niet in beton gegoten zijn. Je mag ze gewoon weer veranderen.

2. Zelfde tijdstip opstaan

Dit is iets wat ik mezelf heb aangeleerd tijdens mijn burn-out. Elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan, gaf me houvast. Door het slechte slapen kun je namelijk veel te lang in bed blijven liggen en je ritme compleet kwijtraken. Waardoor je nog slechter gaat slapen.

Tijdens mijn burn-out moest ik dus van mezelf om uiterlijk 9.00 uur opstaan. Nu is dat vervroegd naar 7.30 uur. Een prima tijdstip voor een zpp’ er zonder gezin al zeg ik het zelf. En het fijne is: ik hoef er geen wekker voor te zetten. #grootgeluk. In het weekend sta ik meestal ook gewoon om 7.30 uur op. Je bent een ochtendmens of niet. En op die manier  ben ik niet volledig uit mijn ritme zodra de werkweek maandag weer begint.

3. Elke dag mediteren

Ik moet zeggen dat deze er een beetje bij ingeschoten is tijdens de kerstvakantie, maar normaal ga ik elke ochtend na het opstaan braaf op mijn meditatiekussen zitten voor een kwartiertje in- en uitademen. Soms volg ik de video Respiro Guide waarbij je een bolletje volgt waardoor je 6 keer per minuut ademhaalt, een frequentie die kalmerend werkt op je zenuwstelsel.

De andere keer zet ik binaural beats op, een tip van mijn coach. Ze beïnvloeden je hersengolven op een positieve manier en daarmee ook je zenuwstelsel. Vraagt me niet hoe het precies werkt, maar ut werkt;-)

4. Elke ochtend 10-25 minuten bewegen

Nadat ik mijn meditatie heb gedaan, spring ik de yogamat op, kruip op mijn hometrainer of sta/zit een beetje interessant te doen met gewichtjes. Dat doe ik tussen de 10-20 minuten. Daarna ga ik ontbijten.

Ontbijten probeer ik zo gezond mogelijk te doen. Ik neem er altijd rustig de tijd voor. Havermoutpap en een grote mok thee is mijn favoriete ontbijt.

 

Soms kies ik voor eerst ontbijten en daarna een rondje wandelen door de wijk dat meestal 25 minuten duurt. Op deze manier zorg ik ervoor dat ik, voordat mijn werkdag start, al even heb bewogen. Het maakt me wakker en geeft me ook een voldaan gevoel. Want hoe vaak schiet dat bewegen er tijdens een werkdag niet bij in? Door het meteen in de ochtend te doen, zorg je ervoor dat je niet de hele dag stilzit.

5. Starten met het belangrijkste

Ik had altijd de neiging, zoals veel mensen trouwens, om belangrijke dingen- die dan vaak ook wat lastiger zijn, ze doen het erom die rotzakken- uit te stellen. Ze bleven dan als een steen op mijn maag liggen, want ughhhh ze moesten nog steeds gedaan worden.

Nu draai ik het om: ik begin met de belangrijkste taak van de dag. Het is de bekende “kikker slikken” uit het timemanagement. Het idee erachter is dat je na het doen van je belangrijkste taak meer kracht krijgt om door te gaan. De rest is dan veel makkelijker.

6.Mail niet meteen checken

Een van de dagelijkse rituelen die daaruit voortvloeit, is dat ik mijn mail niet check voordat mijn belangrijkste taak voor die dag erop zit. Dit heeft me best wat moeite gekost. Ik ging van constant pop-ups van mail voorbij zien komen en er meteen op reageren, naar een paar keer per dag mijn mail checken. Maar dan wel meteen first thing in the morning. Werkte dus ook niet. Daarna ging ik namelijk zonder erbij na te denken aan de slag met informatie of vragen uit de mails, waardoor ik mijn belangrijkste taak weer bleef uitstellen. Nu check ik mijn mail meestal pas vlak voor of na de lunch voor het eerst.

rituelen dagelijks

Wat mij heel erg heeft geholpen om mijn mail veel minder vaak te bekijken, is het verwijderen van de mail-app op mijn telefoon.

7. Telefoon weg tijdens werken

Tot ergernis van sommige vrienden heb ik het geluid van mijn telefoon standaard uitstaan. Ik word er veel te onrustig van. En dus mis ik standaard bijna alle oproepen (ik bel altijd terug hoor). Maar ik ken mezelf. Met geluid reageer ik op elk piepje of trilgeluid. Maar ik ben geen heilige hoor, ik kijk alsnog te vaak op mijn telefoon. Ik heb een redelijke sociale mediaverslaving. Als ik niets te doen heb that is.

Zodra ik achter mijn bureau ga zitten en mijn laptop openklap om te schrijven, leg ik mijn telefoon helemaal weg. Zo kan ik mega gefocust werken. Want wist je dat het ongeveer een kwartier duurt voordat je je oude concentratieniveau weer terughebt als je gestoord wordt in je werk? Ik verzet door deze methode bergen werk in korte tijd, waardoor ik geen 8 uur per dag hoef te werken.

8. 45 minuten werken 10 minuten pauze

Deze pas ik nog niet zo lang toe. Ik kreeg de tip van een ondernemerscoach met wie ik een Skypesessie had. In het begin dacht ik dat het nooit zou werken. Want hoe irritant is het als ik net lekker in mijn schrijfflow zit en dan opeens die rotwekker gaat en ik moet stoppen. Ik ben niet heel streng. Ik stop niet middenin een zin en als een tekst op een haar na af is, maak ik er gewoon 50 minuten van.

Maar over het algemeen pas ik deze regel elke werkdag toe en ik vind het superfijn. In die 10 minuten pauze kijk ik niet op mijn telefoon, maar zet ik even thee of koffie, loop even naar buiten of  doe een ademhalingsoefening. Je zou denken dat je te veel tijd kwijt bent met al die pauzes, maar ik verzet juist meer werk op deze manier.

9. Werkdag afsluiten

Dit is ook weer zo’n pareltje van een advies van mijn coach. Ik heb nogal de neiging om de godganse dag met mijn werk bezig te zijn. Ik ben gewoon heel gedreven en word blij van mijn werk. Heb ook altijd plannen. Toch een beetje de valkuil van veel ondernemers.

Om te voorkomen dat ik na het eindigen van mijn werkdag stiekem toch nog aan het werk ben, sluit ik mijn werkdag nu officieel af door me om te kleden. Ik doe lekker mijn trainingsbroek aan na het werk. Hiermee geef ik mijn hoofd het signaal: het is tijd om te relaxen. Enige nadeel: er zijn ook dagen dat ik in trainingsbroek werk, dan moet ik wat anders verzinnen. Maakt verder ook niet uit, als je het einde van je werkdag maar markeert.

10. Elke avond yoga

Deze heb ik er sinds kort weer inzitten als dagelijks ritueel. Ik liet het een tijdje versloffen, maar dat beviel maar matig. Sinds ik elke avond 20 minuutjes yoga via YouTube doe (en dan specifiek deze ‘Yoga for bedtime’) ga ik stukken minder overprikkeld mijn bed in en slaap ik zoveel beter. Extra voordeel: ik word er ook nog leniger van en heb minder gespannen spieren.

Ben je geen yogatype, bedenk dan iets anders waarmee je jouw lijf het seintje geeft, dat het tijd is om te gaan slapen. Misschien vind je het fijn om nog even een korte avondwandeling te maken, een boek te lezen of muziek te luisteren. Iets waarvan jij tot rust komt en de dag officieel afsluit. Zo sta je de volgende dag weer fit op om aan het werk te gaan.

11. Schrijven in dankboek

Ik ben een goede vriendin hier nog elke dag dankbaar voor. Zij gaf me 1,5 jaar geleden het Dankboek cadeau. Een boek waarin je elke dag 3 dingen kunt opschrijven waar je die dag dankbaar voor was. Ik heb het hele boek volgeschreven en ben ondertussen alweer in een eigen notitieboek bezig, waarin ik hetzelfde doe.

Elke dag in bed voordat ik ga slapen, pak ik het boek erbij. Het is een fijne manier om, ondanks negatieve gebeurtenissen, toch met een tevreden en dankbaar gevoel je dag af te sluiten. Het helpt je heel erg om meer op positieve zaken te focussen dan op negatieve (iets wat je brein van nature nu eenmaal doet, omdat je zo vroeger meer overlevingskansen had als mens).

Ook qua eigen bedrijf heb ik hier heel veel aan. Zo blijft dat compliment langer hangen dan hetgeen dat minder goed ging die dag.

Nieuw gedrag aanleren

Het mooie van dagelijkse rituelen is trouwens dat het een ideale manier is om nieuw gedrag aan te leren. Je kent het vast wel: in het nieuwe jaar heb je allerlei goede voornemens: meer sporten, gezonder eten, wat dan ook. De eerste paar dagen ga je vol goede moed van start. Je doet braaf je ding. Maar na een week gooi je de handdoek in de ring: het is niet vol te houden!

Wat beter werkt: elke dag heel kort je goede voornemen uitvoeren. Dus stel je wilt ook gaan mediteren. Begin dan niet met een kwartier. Doe het elke dag 3 minuten of als je dat ook te lastig vindt 1 minuut. Als je het maar doet. Elke dag. Op die manier wordt het onderdeel van jouw routine en kun je het langzaam opbouwen. Je zult zien, dat je op die manier makkelijker een nieuwe gewoonte aanleert.

Wat zijn jouw rituelen?

Stiekem heb ik nog meer rituelen, maar dat ben je denk ik een uur aan het lezen, dus ik heb de belangrijkste er voor je uitgepikt. Hopelijk heb je er wat aan! Heb jij zelf dagelijkse rituelen waar je heel goed op gaat? Leuk als je ze hieronder deelt:-)

Fotocredits: Freshh Connection, Nathan Dumlao, Alexandru Acea op Unsplash en Thomas Duiker (Dyvemedia).

 

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *