De hooggevoelige ondernemer: zet jouw eigenschap slim in
Als jij hooggevoelig bent, zul je vast af en toe zuchtend zeggen ‘was ik maar niet zo…’. Ik ben de laatste die beweert dat het altijd makkelijk is, maar de hooggevoelige ondernemer heeft ook aardig wat eigenschappen die goed van pas komen in het ondernemerschap. Zet ze slim in en jij hebt een voorsprong op andere ondernemers.
Ik zal meteen eerlijk zijn: ik heb zelf flink wat aangemodderd met mijn hooggevoeligheid. Ik voelde me als kind altijd al anders dan de meeste kinderen om me heen en kreeg in mijn latere leven vaak te horen dat ik niet zo gevoelig moest zijn. Ook is mijn energietank sneller leeg dan die van de gemiddelde mens en voel ik me soms onbegrepen. Mijn innerlijke leefwereld is veel rijker en dingen komen harder binnen. Ik ben dus ook eerder en heftiger van slag.
Hooggevoelig en ondernemen
Maar laten we niet doen alsof hooggevoelig zijn alleen maar kommer en kwel is. Het is ook een prachtige eigenschap die je veel kan brengen. Juist in het ondernemerschap heb ik ontdekt. Het kan je ver brengen. Tenminste als jij jouw hooggevoeligheid slim inzet. Ik ga je laten zien hoe je dat doet.
1. De juiste klanten aantrekken
Voor de hooggevoelige ondernemer begint alles met het aantrekken van de juiste klanten. In het begin van mijn ondernemerschap was ik niet zo bezig met mijn ideale klant. Ik nam gewoon aan wat er binnenkwam. Totdat ik erachter kwam dat er een groot verschil in plezier was tussen de opdrachten die ik deed. Dat had niet alleen te maken met de inhoud van de opdracht, maar voor een groot deel met het karakter van de opdrachtgever.
Informeel en persoonlijk
Zelf werk ik bijvoorbeeld graag met opdrachtgevers die informeel en persoonlijk zijn. Mensen bij wie ik me meteen op mijn gemak voel en die niet bang zijn om wat meer van zichzelf te laten zien. Tegenwoordig neem ik een opdracht alleen nog maar aan als ik oprecht blij word van het eerste contact dat we hebben.
Geld maakt niet altijd gelukkig
Op een of andere manier gaat de bal dan rollen en trek je nog meer van dat soort opdrachtgevers aan. Zo werkt het universum blijkbaar. Laat je dus niet verleiden tot het aannemen van klussen die je tegenstaan, bijvoorbeeld omdat het zo lekker betaalt. Uiteindelijk betaal jij de prijs met je ongelukkig voelen.
2. Beter inleven in klant
Een van de grote voordelen van hooggevoelig zijn als ondernemer is dat je jouw opdrachtgever/klant beter aanvoelt dan de gemiddelde ondernemer. Ik heb al van zoveel klanten gehoord hoe bijzonder ze het vinden dat ik precies snap wat ze bedoelen. En dat ik wat zij willen zeggen met gevoel op papier zet.
Wees je nieuwsgierige zelf
Zet jouw voelsprieten dus wagenwijd open als je een intake/gesprek hebt met jouw klant. Schroom niet om vragen te stellen waarmee jij die persoon kunt doorgronden. Iets wat je privé waarschijnlijk al automatisch doet, omdat je meer dan gemiddeld geïnteresseerd bent in wat iemand beweegt en waar bepaald gedrag vandaan komt. Maak dus gebruik van de nieuwsgierigheid die jij van nature al in je hebt. Mensen praten graag over zichzelf, dus laat ze maar leeglopen. Hoe meer jij ze kunt doorgronden, hoe beter het product of de dienst die jij aan ze gaat leveren.
3. Fijne samenwerking
Natuurlijk hoeft een opdrachtgever niet jouw beste vriend te worden. Het is en blijft tenslotte werk en dus een zakelijke relatie. Toch kan investeren in het contact dat je met een opdrachtgever hebt, je veel brengen. Ten eerste het plezier waar ik het al over had. Het is nou eenmaal leuker om samen te werken als je mooie gesprekken hebt of met elkaar kunt lachen. Voor hooggevoelige ondernemers is dat nog belangrijker dan voor iemand die niet hooggevoelig is.
Flexibel
Een fijne samenwerking zorgt er ook voor dat je makkelijker meer tijd vraagt als dat onverwachts nodig is. Zo weet ik dat de ademcoach voor wie ik tweewekelijks blogs schrijf, nooit moeilijk doet als ik een paar dagen uitstel vraag als ik het opeens heel druk heb.
Niet concurreren op prijs
En over het algemeen betalen opdrachtgevers met wie het goed klikt ook meer. Ze gaan niet alleen op de prijs af, maar vinden de manier van met elkaar communiceren ook belangrijk. Ze kiezen bewust voor iemand met wie ze die klik voelen. Sowieso ben ik zelf geen fan van die zogenaamde offertehoppers die alleen maar naar de prijs kijken.
Leestip: Hoogsensitief? Koester dat!
4. Meer openstaan voor feedback
Over het algemeen is de hooggevoelige ondernemer niet per se het meest zelfverzekerde wezen op aard (uitzonderingen daargelaten). Vaak onterecht uiteraard. Maar ja, dat stemmetje van die interne criticus he? Die zegt dat je iets niet kan of iets ontzettend doms hebt gezegd of gedaan.
Groei & ontwikkeling
Het kan soms knap lastig zijn, maar een beetje onzekerheid heeft ook een mooie en positieve kant. Je staat namelijk meer open voor feedback. Je bent niet iemand die zo overtuigd is van zichzelf dat je elke opmerking van jouw opdrachtgever wegwuift. Je bent beter in staat om iets van meerdere kanten te bekijken (hoera voor dat inlevingsvermogen). Uiteindelijk zorgt dat voor een beter product of een betere dienst en dus een blijere klant.
En jij blijft op die manier groeien en jezelf ontwikkelen. Iets wat belangrijk is wil je succesvol zijn als ondernemer.
Hooggevoeligheid als kracht
Zie jouw hooggevoeligheid dus niet als een kwetsbaarheid, maar als een kracht die jij als ondernemer kunt inzetten voor jouw eigen succes. Hoe ga jij om met jouw hooggevoeligheid? Heb je er vooral last van of gebruik je het ook op een positieve manier? Laat een reactie achter.
Fotocredits: Stewart Ayrey en Marcia van Oers.