Google Posts: je lokale vindbaarheid verhogen
Sinds kort heeft Google weer iets nieuws: Google Posts. Hiermee kun je als ondernemer jouw lokale vindbaarheid verhogen. Wat is het en hoe gebruik je het?
Eerder konden bijvoorbeeld de presidentskandidaten in de VS al gebruik maken van Google Posts. Later kwamen daar sportteams, musea en filmdistributeurs bij. Sinds eind juni 2017 is het ook voor de “kleine” man/vrouw in Nederland beschikbaar. Goed nieuws dus! Maar wat is het precies?
Wat is Google Posts?
Met Google Posts kun je via ‘Google Mijn Bedrijf’ direct berichten posten in de zoekresultaten van Google. Superhandig, want uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bezoekers Google gebruikt voor het vinden van lokale informatie. En dat is logisch. Als jij naar de kapper of fysiotherapeut wil, doe je dat meestal in je eigen woonplaats of daar in de buurt.
Ik zie dat zelf ook bij mijn eigen bedrijf: ik word veel gevonden op ‘tekstbureau Utrecht’ en ‘tekstschrijver Utrecht’. Met Google Posts kun je heel handig je online lokale vindbaarheid een extra boost geven.
Überhaupt nog niet zoveel kaas gegeten van vindbaarheid in Google? Geen nood! In het blog ‘Zo word je als ondernemer vindbaar op Google’ geef ik je wat handige tips. Hier vind je ook meer informatie over ‘Google Mijn Bedrijf’.
Wat kun je ermee?
Je kunt Google Posts gebruiken voor het werven van nieuwe klanten, maar ook het contact met je bestaande klanten verbeteren.
Zo kun je bijvoorbeeld:
- Blogs delen
- Een actie promoten
- Producten laten bestellen
- Evenementen aankondigen
- Direct laten reserveren
- Aanmelden voor je nieuwsbrief
Zoals je ziet zijn de mogelijkheden groot. Een waar walhalla dus als je jouw online vindbaarheid wil verhogen. En dat wil je neem ik aan, toch? Dus aan de slag!
Aan de slag met Google Posts
Een bericht plaatsen via Google Posts is echt een eitje. Ik laat het je stap voor stap zien.
1. Log in en ga naar locaties
Om te beginnen, log je in bij Google Mijn Bedrijf. Vervolgens ga je naar locatie(s) en klikt de juiste aan. Ik heb er maar een, dus kan meteen door naar stap 2.
2. ‘Berichten nieuw’
In het dashboard zie je ‘berichten nieuw’ staan. Klik dat aan.
3. Schrijf je bericht
Na het aanklikken van ‘berichten nieuw’ krijg je het volgende te zien:
Klik op het blauwe icoontje rechtsonder en schrijf je bericht (tussen de 100 en 300 woorden). Je kunt ook een foto toevoegen, wat ik altijd aanraad.
4. Voeg knop toe
Wil je mensen doorsturen met een link, ze iets laten reserveren of bestellen? Schuif dan ‘een knop toevoegen’ open.
Kies een van de opties:
Ik koos voor meer informatie zodat ik een blog kon delen.
5. Publiceer je Google Post
Ben je klaar? Dan kun je hem publiceren. Dat ziet er dan zo uit:
Let op!
Goed om te weten: Google Posts blijven maar een week staan. Met uitzondering van evenementen die nog niet hebben plaatsgevonden. Sommigen vinden dat irritant, ik ben voorstander. Het dwingt je om je content lekker vaak te verversen.