https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2016/03/Burn-out-1-e1457011323489.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2016/03/Burn-out-e1457011371562.jpg

Categorie: Persoonlijk

Tags: , ,

03.03.2015

Herstellen van een burn-out doe je zo

Daar zit je dan. Thuis. Met een burn-out. Je lijf en hoofd weigeren dienst. Hoe zorg je dat je na verloop van tijd kunt herstellen van een burn-out? 5 tips.

Achteraf snap ik niet hoe ik het heb volgehouden: meer dan 1,5 jaar lang zorgen voor mijn vriend die ziekenhuis in en uit ging. Of nou ja volgehouden is een groot woord. Ik heb het overleefd. Daar is alles mee gezegd. Want net zoals vele andere mantelzorgers cijferde ik mezelf zo weg dat ik uiteindelijk zelf opgebrand raakte. Daar heb ik overigens veel van geleerd, waardoor ik andere mantelzorgers hopelijk wat goede tips heb gegeven om te voorkomen dat ze in dezelfde valkuilen als ik trappen.

Toen het met mijn toenmalige vriend beter ging, was het moment daar: tijd voor mijn herstel! Hoeraaaaaa. Eindelijk. Binnen een paar maanden zou ik weer mijn sprankelende, fitte zelf zijn. Zoals het een echte vechter betaamt ging ik meteen keihard aan de bak. En vervolgens keihard op mijn bek. Want zo werkt het dus helaas niet met een burn-out. Dat harde werken en vechten kun je maar beter achterwege laten. Dat is namelijk precies de reden waarom je in deze ellende terecht bent gekomen. Ondertussen ben ik erachter wat wel helpt. En die tips om te herstellen van een burn-out deel ik natuurlijk graag met jou.

1.Eet gezond

Het klinkt een beetje afgezaagd, maar toch is het echt belangrijk bij het herstellen van een burn-out: gezond eten. Het is een bekend fenomeen dat je lijf hunkert naar vet en suiker als je moe bent. Deze fijne voedingsstoffen geven je namelijk energie. Iets waar jij nu niet van overloopt. Dus kom maar op met die zakken chips en plakken chocola! Vooral suiker kan je tijdelijk een enorme energieboost geven. Helaas maakt het je uiteindelijk alleen maar meer moe. Beter kun je gezond voer naar binnenwerken: fruit, noten, groenten en dat soort enge dingen. Je weet wel, met gezonde vetten en natuurlijke suikers. Zo ontbijt ik nu sinds kort met heerlijke havermout-fruit-groentesmoothies met een beetje cocosdrink. Ideaal, want zo heb ik alle belangrijke voedingsstoffen en vitamines in een klap binnen. Hatsaaaa, hoef ik daar de rest van de dag niet meer over na te denken. Probeer dus vooral geraffineerde suikers, die in bijvoorbeeld koekjes, taart en snoep zitten te vermijden. Toch zin in iets zoets? Probeer deze gezonde suikervrije havermoutmuffins dan eens! Want het moet natuurlijk wel leuk blijven allemaal.

2.Doe dingen waar je blij van wordt

Dit lijkt simpel, maar in de praktijk blijkt het nog best een opgave. Want dat schuldgevoel he. Dat knaagt. Heb je je ziekgemeld op je werk, ga je lekker met een vriendin een kopje koffie drinken of lunchen in dat fijne tentje waar je zo graag komt. Wat als je collega’s je zien zitten? Ze zullen wel denken. Nee, dan kun je jezelf maar beter binnen opsluiten en depressief in bed gaan liggen. Alleen word je daar vaak niet per se vrolijker van en uiteindelijk ook niet fitter. Doe dus echt zoveel mogelijk de dingen waar jij blij van wordt. Maakt niet uit wat dat is: dat kopje koffie (met taartje, want af en toe suiker is geen drama), boeken lezen, tekenen, tuinieren, koken, films kijken of ja waarom niet: pottenbakken. Alles wat jou maar positieve energie geeft. Zo gaat het herstellen van een burn-out echt stukken sneller.

3.Beweeg, maar met mate

Bewegen is gezond. Ook als je moe bent, juist als je moe bent. Doe dat dus vooral. Het liefst elke dag minimaal een half uurtje. Bij voorkeur buiten. Pik je meteen die belangrijke vitamine D mee. Maar ga dus niet, zoals ik, meteen in de 100%-stand. Een burn-out is een signaal van je lichaam dat het op is. En dan ook echt helemaal op. Reserves? Foetsie! Ga dus niet als een idioot zware krachttraining doen, een uur hardlopen of spinnen. Daarmee put je je lichaam alleen maar nog meer uit en werk je je herstel tegen. Wat is wel goed? Rustig zwemmen, wandelen, fietsen of yoga. Bouw dat langzaam op. Je zult zien dat je conditie beetje bij beetje terugkomt. Dat echte krachtpatsen komt later wel weer, als je fitter bent en je lijf weer wat reserves heeft opgebouwd. Zelf volg ik nu ’30 days of yoga’. Daarnaast ga ik elke dag een half uurtje wandelen of fietsen. Ja ook in de regen. Capuchon op en gaan!

4.Maak van doseren jouw motto

Als je in een burn-out terecht gekomen bent, is de kans groot dat je het doseren niet hebt uitgevonden. Ik in ieder geval niet. ‘Alles of niets’ is meer mijn motto. Helaas draai je met die instelling eigenhandig je herstel de nek om. Mijn grootste valkuil is doorgaan tot mijn lijf stop zegt. Het leek me namelijk logisch op mijn gevoel af te gaan. Maar op het moment dat je lijf op de rem trapt, ben je eigenlijk al te laat. Het is veel beter om van tevoren met jezelf af te spreken tot hoe laat je ergens blijft en op welke dag je wat doet. Heb je iets gedaan wat vermoeiend is? Plan de dag erna dan een dagje rust in. Voel je je een dagje superfit? Ga dan juist niet meer doen dan normaal, hoe verleidelijk ook. Grote kans, dat je de dag erna weer als een vaatdoek op de bank ligt. Op die manier bezorg je jezelf onnodig een terugval.

5.Zorg voor vaste rituelen

Niet alleen voor kinderen, maar ook voor mensen die willen herstellen van een burn-out is regelmaat belangrijk. De verleiding is groot om ’s morgens uren langer in bed te blijven liggen als je moe bent of als je je spontaan fit voelt tot lekker laat op te blijven. Toch is het beter om elke dag je vaste rituelen te hebben. Zo heb ik met mezelf afgesproken dat ik ’s morgens niet later dan 9.00 uur mijn bed uit mag (ja, ik weet het, dat is laat, maar ik heb niet voor niets geen kinderen, hoera!). Na het opstaan maak ik eerst rustig mijn ontbijtsmoothie en drink een kop thee. Daarna doe ik mijn yoga. Elke avond voordat ik ga slapen doe ik wat ontspanningsoefeningen via een meditatie-app. Vaste rituelen zorgen ervoor dat je beter slaapt. Iets wat natuurlijk geen overbodige luxe is als je een burn-out hebt.

Heb jij nog tips?

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt om te herstellen van een burn-out! De allerbelangrijkste tip wil ik je trouwens ook nog even meegeven: heb geduld. Je hoofd en lichaam nemen zelf de tijd die nodig is om te herstellen. Bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander. Geef je eraan over. Heb jij zelf nog een goede tip om te herstellen van een burn-out? Ik hoor het graag!

 

Fotocredits: Colin Harris en Jamie McCall

>

Reacties

7 reacties op “Herstellen van een burn-out doe je zo”

  1. Kyra schreef:

    Lieve Kim,

    Wat heb je dit weer mooi verwoord en jezelf geuit. Het is fijn om te zien dat het steeds beetje bij beetje beter met je gaat. Je bent echt een krachtvrouw! Mensen zullen veel aan jouw tips hebben.

    Dikke knuffel voor jou!

  2. Linda schreef:

    Fijn blog, Kim! Ik heb enorm veel gehad aan haptotherapie, toen ik er eenmaal achter was dat ik er alleen niet uit ging komen. Heeft tegenwerkende patronen helpen doorbreken, mijn basis versterkt, en me mijn lijf weer doen voelen. Ik moest eerst helemaal tot stilstand komen voor ik weer op kon bouwen. Ik was ook zo volslagen verkrampt dat yoga in eerste instantie nog geen optie was. Massage was wel fijn! Ook omdat je dat passief mag ontvangen ipv het weer zelf te moeten doen.

    • Kim Nelissen schreef:

      Hoi Linda,

      Dank je wel! Ja massage vind ik ook erg fijn. Ik gun me dat nu eens per maand. Bij een vrouw met wie ik ook heel fijn kan praten. Geweldige combi;-) En ik herken wel wat je zegt. Helemaal in het begin was zelfs 5 minuten yoga niet te doen. Maar nu zit ik ondertussen toch al richting de 40 minuten op goede dagen. Yoga helpt me heel erg om in het nu te leven, ook al is het maar voor dat ene half uurtje;-)

      • Linda schreef:

        Ja he! Ik ben ondertussen ook dol op mijn yoga, in combi met meditatie. En ik verwen me nu met eens per maand shiatsu (ipv gewone massage), dat stroomt me lekker door en brengt me in balans. Heel tevreden dat ik zelfzorg geleerd heb 🙂

  3. chrisje schreef:

    Hey, hoe herkenbaar! Ik zit nog middenin mijn burn-out… Hoera! Nu vind ik het een geluk aangezien ik (en mijn man) mijn lichaam echt kapotmaakte… én ik heb het schrijven (terug)gevonden. Oef! Nu rest me nog geduld (niet mijn sterkste kant). En de psychologe (top!).

    • Kim Nelissen schreef:

      Hoi Chrisje, schrijven kan echt helpen he! Ervaar ik ook zo. En geduld is ook niet mijn sterkste kant. Ik word er wel steeds beter in, omdat ik niet anders kan. Maar alsnog kijk ik reikhalzend uit naar het moment dat ik weer 100% fit ben. Of nou ja, 80% is ook al goed;-) Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *