https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/07/Pakkende-titel-maken.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/07/Pakkende-titel-maken-.png

Categorie: Tekstschrijven

Tags: , , , , , ,

16.08.2018

In no time een pakkende titel maken? Pas deze 11 slimme trucs toe

Je hebt lekker zitten tikken en je blog is af. Nu nog een pakkende titel maken. Lastig he? Want hoe verzin je nou een titel die ervoor zorgt dat mensen je blog ook echt gaan lezen? Simpel. Door een van deze 11 trucs toe te passen.

Ook voor mij als tekstschrijver is het soms echt een crime: een goede titel bedenken. Het is niet voor niets dat ze daar bij kranten vaak specialisten voor in dienst hebben. Alhoewel…

pakkende titel

Waarschijnlijk was de koppenmaker van RTV Utrecht op vakantie;-)

Helaas zul je als blogger toch echt zelf met een geniaal idee moeten komen om je lezers te verleiden jouw blog te lezen. Ik heb ondertussen aardig wat blogs neergepend en dus ook kunnen ervaren wat wel en niet werkt. Met deze trucs staat jouw pakkende titel zo op papier.

1. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden

Zie je mijn titel? Slimme trucs. Ik heb dus een bijvoeglijk naamwoord toegevoegd voor net dat beetje extra schwung in mijn titel. Woorden als simpele, gouden, slechte, beste, noem maar op. Ze doen het vaak goed in titels.

pakkende titel voorbeeld

Ook ‘verrassend’ (niet verassend dus;-)) is een bijvoeglijk naamwoord dat werkt. Voor inspiratie qua titels is Sochicken.nl sowieso een goede site.

2. Maak persoonlijk

Dit is voor een blog in het algemeen een heel goede tip, maar voor een titel des te meer. Spreek je doelgroep direct aan. Daarmee maak je meteen duidelijk dat je (hopelijk) weet waar jouw doelgroep mee worstelt, anders zou je niet speciaal een blog voor hen geschreven hebben.

Goede titel bedenken

Frankwatching.nl maakt hier direct duidelijk voor wie ze dit blog schrijven. Heel slim. Zo trekken ze hun doelgroep meteen naar zich toe.

3. Zet er een getal in

Getallen werken. Uit onderzoek van het Content Marketing Institute bleek dat titels die beginnen met een getal 45% beter scoorden dan gemiddeld. Oneven getallen werken bovendien beter dan even getallen. Let op: schrijf het getal niet uit. Het valt dan niet meer op tussen de andere woorden.

pakkende titel verzinnen

Ivmarketing.nl snapt hoe marketing werkt;-)

4. Val op

Het klinkt als een open deur, maar een pakkende titel is er eentje die opvalt. Dat kan op verschillende manieren. Met een grap, een gek woord of zoals hieronder op de site Boukevlierhuis.nl met een scheldwoord (tip: maak het niet al te heftig).

Pakkende titel maken

5. Doe een belofte

Deze werkt ook als een tierelier. Laat lezers meteen in de titel weten dat het ze wat oplevert als ze je blog lezen. Bijvoorbeeld dat ze gaan afvallen, extra geld gaan verdienen of zoals in het blog van Herleva.nl van hun maagzuur afkomen.

Goede titel bedenken

6. Maak mensen een beetje bang

Dit klinkt niet zo aardig en zelfs een beetje sneaky, maar het werkt wel. Onze hersenen zijn erop gericht om negatieve situaties te voorkomen. Je kunt daar dus op inspelen door iemand een probleem te laten hebben, maar wel meteen met oplossingen te komen.

Pakkende titel maken

Het bedrijf Imgemak.nl maakt vaak gebruik van dit soort slimme psychologische trucjes.

7. Wek nieuwsgierigheid op

Het opwekken van nieuwsgierigheid, zonder meteen alles te verklappen, stimuleert lezers om door te lezen. Geef lezers het gevoel dat ze iets gaan lezen, waar ze zelf niet opgekomen zouden zijn.

Deze titel van Moesmeisje.nl roept de gedachte op ‘Oh, hoe dan?’

8. Leg een onlogisch verband

Dit soort titels vind ik zelf altijd erg leuk, vooral omdat er echt wat creativiteit bij komt kijken. Je neemt twee onderwerpen die op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te maken hebben. Pas als je het blog leest, snap je dat het onlogische verband eigenlijk heel logisch is.

Pakkende titel schrijven

Hier word ik dus gewoon blij van. Well done Vandestadt.com.

9. Gebruik ‘hoe’, ‘waarom’ en ‘wat’

Let maar eens op hoeveel blogposts gebruik maken van deze truc. Veel! ‘Wat kun je doen tegen…’, ‘Hoe zorg je dat…’etc. Lezers zijn dol op dit soort titels. Het geeft je meteen het gevoel dat de schrijver er verstand van heeft en je dus wat interessants gaat lezen.

365dagensuccesvol.nl maakt veel gebruik van dit soort koppen. Ze zijn niet voor niets zo succesvol;-)

10. Beloof gemak

Mensen en vooral internetbezoekers zijn lui en ongeduldig. Ze willen snel en op hun wenken bediend worden. Zonder al te veel moeite te hoeven doen. Hier kun je in een titel prima op inspelen.

Seozwolle.nl speelt in op het gevoel van tijdgebrek dat veel ondernemers hebben.

11. Speel in op FOMO

Bijna ieder mens heeft er last van: the fear of missing out. De angst om een tof feest te missen, maar ook een bijvoorbeeld een nieuw sociaal medium. Je wil het liefst niets missen en overal bij zijn.

Goede titel bedenken

Letterzaken.nl snapt het: geef ondernemers het gevoel dat ze iets belangrijks missen als ze je blog niet lezen.

Jouw pakkende titel

Ik hoop dat ik je met dit blog geïnspireerd heb om beter over je titels na te denken. En nu is het een kwestie van oefenen! Heb jij naar aanleiding van dit blog een geweldige pakkende titel bedacht? Laat een reactie achter. Vind ik leuk.

Fotocredit: Cristian Carrara 

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *