https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2017/10/Klant-is-koning-e1507031983477.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2017/10/Klant-is-geen-koning-e1507032082460.jpg

Categorie: Ondernemen

Tags: , , ,

15.10.2017

De klant is koning? Nee hoor, dat ben ik!

Ze zeggen altijd ‘de klant is koning’. Want tevreden klanten, betekent een goed imago en dus meer omzet. Ik ben het hier niet mee eens. Ik beschouw mezélf nog altijd als koning(in). Hier is waarom.

Een tijdje terug had ik een interessante discussie op LinkedIn. Iemand postte een quote die ging over zelf beslissen wanneer je bereikbaar bent. Ik was het ontzettend met haar eens. Ik vertelde dat ik ook niet altijd meteen mijn telefoon opneem als een (mogelijke) opdrachtgever -oftewel klant- belt.

Arrogant?

Er waren een paar mensen die het niet met me eens waren (dat mag natuurlijk). Volgens hen moet je als zzp’er altijd meteen je telefoon opnemen en hem niet op de voicemail laten springen. Want ‘de klant is koning’ en anders loop je opdrachten mis. Ik heb even nagedacht over hun argument, maar nehhhh, ik ben niet overtuigd. Als zzp’er ben ik de koning! Dat klinkt misschien heel raar en arrogant, maar ik zal je uitleggen waarom ik dat vind. En dat heeft niet alleen met bereikbaarheid te maken.

1. Het kost je meer tijd

Dit gaat wel even over die bereikbaarheid. Als ik elke keer meteen opneem of reageer op een whats app of mail, dan word ik gemiddeld tien keer per dag gestoord tijdens mijn werk. En dat is niet goed voor mijn productiviteit. Het is namelijk bewezen dat je concentratieniveau na die onderbreking daalt. En wie is daar uiteindelijk de dupe van? De klant! Want het betekent meer uren werken en dus een hogere factuur.

2. Altijd aan staan is niet goed

Onze maatschappij, waarin iedereen altijd ‘aan’ lijkt te staan, is gewoon niet zo mijn ding. Ik denk echter dat het voor niemand goed is. Het gaat een keer tegen je werken. Het aantal burn-outs blijf niet voor niets stijgen. En dus nam ik laatst spontaan vakantie en heb ik besloten op woensdag standaard niet te werken. Ik ben tenslotte een zelfstandige;-). Ik heb mijn vakantie uiteraard netjes met al mijn (toekomstige) klanten gecommuniceerd en guess what: niets aan de hand. Ze hebben gewoon een weekje op me gewacht.

3. De klant mag blij zijn met mij

Ik vind het persoonlijk apart om als zpp’er een opdrachtgever op je blote knieën te danken omdat jij de uitverkorene bent die zijn klus mag doen. Natuurlijk wil ik werk en vind ik het gaaf als ik een akkoord op een offerte krijg. Maar hee hallo, die opdrachtgever mag ook blij zijn met mij! Als het goed is, los ik namelijk een probleem voor hem op. Iets wat hij blijkbaar niet zelf kan oplossen. En misschien kan ik dat wel veel beter dan die tien andere zzp’ers;-)

4. Ik lever graag kwaliteit

Vaak moeten de potentiële opdrachten die ik binnenkrijg gisteren af zijn. Toen ik net zzp’er was, ging ik daar in mee. Ja hoor, je mag me prima op woensdag bellen voor al je SEO-teksten als je site vrijdag de lucht in moet. Alles voor de klant! Maar dat ging knagen. Want ik lever graag kwaliteit en ik merkte dat haastklussen daar niet bevorderlijk voor zijn. En dus spreek ik nu deadlines af die haalbaar zijn. Ik ga er namelijk vanuit dat die klant ook steengoede teksten wil.

5. Ik wil leven van mijn bedrijf

Deze gaat me echt aan het hart. Toen ik net startte, kreeg ik regelmatig offerte-aanvragen van potentiële klanten die voor een duppie eerste rang wilden zitten. “Oh dat past niet binnen mijn budget” en “kun je nog wat aan de prijs doen?” waren reacties die ik dan kreeg. Ik ben heel snel gestopt met het omlaag gooien van mijn tarief. Sterker nog, ik heb mijn tarief verhoogd. Ik wil namelijk leven van mijn bedrijf. Graag zonder 80 uur in de week te hoeven werken. En het grappige is: ik krijg alleen maar méér opdrachten.

Bepalen doe ik zelf

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat ik mijn punt zo wel gemaakt heb. Ik heb graag de regie over mijn eigen leven, zowel privé als in mijn werk. Natuurlijk help ik klanten af en toe met een spoedklusje en bel ik ze heus wel eens terug op mijn vrije dag. Tevreden klanten maken mij blij. Maar het is niet zo dat klanten bepalen wanneer ik de telefoon opneem, hoe hoog mijn tarief is en wanneer ik werk. Dat doe ik graag zelf.

En wat vind jij?

Is de klant koning of ben jij dat? Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij hier instaat als zzp’er. Leuk dus als je een reactie achterlaat. En nee, je hoeft het niet per se met me eens te zijn;-)

Fotocredits: LIA C en Marcia van Oers

>
<

Reacties

6 reacties op “De klant is koning? Nee hoor, dat ben ik!”

  1. Hoi Kim,

    Leuk dat ik je heb geïnspireerd met mijn tip :).

    Gr. Kirsten

  2. Janine schreef:

    Helemaal mee eens! Ik ben nog nooit zo productief geweest als nu ik mijn telefoon op ‘niet storen’ heb en mijn mail niet meer dan 2x per dag check. Geeft veel meer rust en focus. En niemand die me mist 😉

  3. Noortje schreef:

    hoi Kim,

    Wat ben ik het weer met je eens! Voor jezelf kiezen is zo moeilijk en je wilt ook je klant niet teleurstellen. En dus zit je vaak in je “vrije tijd” nog aan een klus te werken.
    Je harder/zakelijker opstellen is blijkbaar ook een kwestie van trainen en ik hoop dat ik er steeds beter in ga worden 🙂

    • Kim Nelissen schreef:

      Heel goed! En je hoeft helemaal niet per se hard te worden. Ik ben en blijf altijd heel vriendelijk en persoonlijk, maar wel duidelijk over mijn bereikbaarheid. En wat je zegt, het is echt een kwestie van oefenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *