juni 10, 2016

Netwerktips voor introverte zzp’ers

Netwerken is iets waar je niet aan ontkomt als zzp’er. Het is dé manier om aan nieuwe klussen te komen. Maar wat als je nou net als ik een ware introverte zpp’er bent en gruwelt van alleen al de gedachte aan netwerkborrels? Geen nood, er zijn tig andere manieren om te netwerken. Doe je voordeel met deze netwerktips voor introverte zzp’ers.

Laat ik eerst even een misverstand uit de wereld helpen. Een introverte zzp’er is niet per se verlegen of ‘contactgestoord’. Ik klets bijvoorbeeld honderduit en vind het superleuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Maar wel op mijn manier en dus niet tijdens een netwerkborrel. Ik zie mezelf al met pijn in mijn buik binnenlopen. Overal staan groepjes zzp’ers. Iedereen al gezellig aan de klets. En dan moet ik op zo’n druk kletsend groepje afstappen en mezelf er op een niet ongemakkelijke manier tussenwurmen. Zónder iets om te gooien.

Als dat dan gelukt is, wat ik me al niet kan voorstellen, moet ik meepraten over dingen die me misschien helemaal niet zo interesseren of waar ik niets vanaf weet. En als ik dan eindelijk een fijn gesprek met iemand heb, loopt deze persoon opeens weg omdat hij of zij een bekende ziet binnenwandelen. Sta ik daar totaal verloren aan dat tafeltje en begint het hele circus opnieuw. Nee, mij niet gezien. Ik netwerk wel op mijn eigen manier. Dat werkt namelijk ook prima. Hoe dan? Ik heb mijn vier succesvolste netwerktips voor introverte zzp’ers voor je op een rijtje gezet:

1. Zet sociale media in

Ik ben dol op sociale media en met name Twitter. Je raakt heel gemakkelijk met iemand in gesprek, zelfs als je elkaar niet kent of volgt. Bijvoorbeeld omdat je iemands mening over iets deelt of juist niet. Als dat gesprek een beetje loopt, ga je elkaar volgen en de basis is gelegd. Zo heb ik in korte tijd al twee keer afgesproken met volkomen vreemden die in mijn geliefde wijk Lombok, Utrecht wonen. Gewoon zomaar, omdat we allebei trots op ons wijkje zijn, dezelfde interesses hebben en als zzp’er tijd hebben voor dat spontane kopje koffie midden op de dag. Een vrouw met wie ik afgelopen week afsprak, bleek geweldig te kunnen illustreren. En laat ik nou net op zoek zijn naar een illustrator voor mijn tweede kinderboek.

Op LinkedIn vinden mensen het meestal niet zo prettig als je ze zonder persoonlijk bericht wilt toevoegen aan je netwerk. Daar raak ik dus vaak met onbekenden aan de praat omdat we bijvoorbeeld op dezelfde discussie reageren of omdat we in dezelfde LinkedIn-groep zitten. Zo heb ik daar een tekstschrijfster leren kennen met wie ik na een gezellige kop koffie, nu regelmatig samenwerk. Via haar zit ik nu in een whats app-groep met vijf andere tekstschrijvers. Als de een het te druk heeft, is er altijd iemand om het werk over te nemen. We zien elkaar niet als concurrenten, maar als collega’s van wie we kunnen leren en met wie we kunnen sparren.

2. Mail of bel jouw inspiratiebron

Toen ik me net vol trots met mijn eigen tekstbureau bij de KvK had ingeschreven, had ik geen idee ik moest netwerken. Ik deed maar wat. Maar het wérkte wel. Ik was benieuwd hoe groot mijn concurrentie op het gebied van schrijven voor kinderen was en kwam op het blog van een tekstschrijfster voor kinderen die heel hoog scoorde in Google. Ik las haar blogs en vond ze geweldig. Ze had bovendien gave opdrachtgevers en een kinderboek geschreven, destijds mijn grote droom. Ondertussen is mijn eerste kinderboek een feit! (via een contact op LinkedIn).

De tekstschrijfster bleek, geloof het of niet, bij mij om de hoek in Lombok te wonen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en haar een mailtje gestuurd met de vraag of ik een keer kon komen kletsen. Ze reageerde enthousiast en een week later dronken we samen koffie. Ik vroeg haar om tips. Over hoe ze aan opdrachtgevers komt, wat haar tarief is, hoe ze het schrijven van haar eigen kinderboek heeft aangepakt. Ze voelde zich vereerd, want zo kon ze haar expertise laten zien. Ze zei dat wat ik had gedaan, haar mailen, hartstikke slim is en dat maar weinig mensen dat doen. Een gemiste kans volgens haar. In ruil voor al haar gedeelde kennis heb ik haar het mailadres gegeven van de uitgever voor wie ik al jaren educatieve boekjes voor kinderen schrijf. Ze wilde daar binnenkomen, maar ze wist niet hoe. Zo had ik haar opeens ook iets te bieden.

3. Sluit je aan bij een community

Een paar maanden na de oprichting van mijn eigen tekstbureau, heb ik me aangesloten bij Content Collective. Een netwerk van meer dan 150 contentspecialisten die één ding gemeen hebben: ze vinden bloggen leuk. Er zitten tekstschrijvers, fotografen, websitebouwers en allerlei andere professionals in de community. Een walhalla om te netwerken dus.

Naast het voorleggen van werkdilemma’s, het sparren over tarieven en het delen van vacatures, is er ook ruimte voor het delen van privézaken, zowel vrolijke als minder vrolijke. En dat vind ik fijn. Want als introverte zzp’er vind ik oppervlakkige gesprekken gewoon niet zo interessant. Ik ga graag de diepte in. Wie is die persoon achter de fotograaf of webbouwer? Wat zijn haar of zijn struggles? Ook al heb ik de meeste mensen nooit live gezien, het voelt echt als een soort familie. En dat is bijzonder, heel bijzonder. Regelmatig hebben we een borrel. Eigenlijk dus ook een soort ‘netwerkbijeenkomst’, maar dan met mensen die je al ‘kent’. En dat vind ik prettig. Denk eens na over wat voor soort community bij jou zou passen. Dan kan bijvoorbeeld ook een groep op Facebook zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld lid van de groep ‘Freelance journalisten’ waar deelnemers regelmatig klussen delen die ze zelf niet willen of kunnen doen. Ook is er ruimte voor vragen, discussies etc.

4. Ga vrijwilligerswerk doen

Ja hallo, hoor ik je denken, ik moet wel leven van mijn bedrijf. Hoezo zou ik dan vrijwilligerswerk gaan doen in mijn kostbare tijd? Die tijd kan ik beter besteden aan acquisitie. Fout. Als je je vrijwilligerswerk doelgericht uitzoekt, kan ook dat betaald werk op leveren. Zo ben ik voor wijkmagazine Mens en Wijk gaan schrijven omdat ik graag wat meer interviews in mijn portfolio wilde. En natuurlijk omdat ik het gewoon heel leuk vind om te schrijven over mensen in mijn eigen stad, Utrecht.

De oprichtster van het wijkmagazine is van beroep vormgeefster. Het klikt enorm goed tussen ons. Het is echt een feestje om met haar samen te werken. Om die reden heeft ze me een tijd terug gevraagd de eindredactie te doen voor een glossy die zij vormgaf. De opdrachtgever van de glossy, die ook een eigen bedrijf heeft, benaderde mij maanden later weer toen zijn vaste communicatiemedewerker ziek was en hij met spoed teksten voor een fotoboek geredigeerd moest hebben. Ook tijdens de interviews voor Mens en Wijk zelf, ben ik onbewust aan het netwerken. Zo interviewde ik ooit een inwoner van Utrecht Noordoost die een eigen bedrijf bleek te hebben. We raakten na het interview aan de praat en hij bleek op zoek te zijn naar iemand die een persbericht kon schrijven. Uiteraard had ik mijn visitekaartje bij me en twee dagen later mailde hij me.

Toch naar die netwerkborrel?

Ik hoop dat ik je met deze netwerktips voor introverte zzp’ers wat verder op weg heb geholpen. Jij bent natuurlijk niet mij, dus kijk vooral wat bij jou past. Dat is het allerbelangrijkste. En mocht je toch per se naar die netwerkborrel willen (waarom???), dan heb ik nog wel een fijne tip van een vriendin: ga vroeg. Het liefst té vroeg. Zo kom je niet in een volle zaal waar al groepjes gevormd zijn, maar raak je aan de praat met die een of twee mensen die ook te vroeg zijn. Zo heb je meer kans op een diepgaand gesprek, iets waar wij introverten nou eenmaal fan van zijn!

Heb jij nog netwerktips?

Ben jij ook een introverte zzp’er? Heb jij nog tips voor netwerken? Laat het me weten! Ook ik heb nog genoeg te leren. Weet je niet zeker of je introvert bent? Herken je je in deze grappige tekeningen? Dan heb je het antwoord.

Fotocredits: Mediawijzer.net en Chris Potter


Creatieve-tekstschrijver-Kim-