december 11, 2018

Nieuwe klanten binnenhalen als zpp’er? Zo doe je dat

Als zzp’er komen opdrachten meestal niet zomaar aanwaaien (behalve als je een onwijze mazzelbibs bent). Je zult ervoor moeten werken en nieuwe klanten binnenhalen. Dat laatste moet jouw topprioriteit zijn. Maar hoe pak je dat aan? Ik vertel je hoe ik te werk ga.

Voordat ik begin, wil ik even zeggen dat dit mijn persoonlijke ervaringen zijn. Wat voor mij werkt, hoeft niet altijd voor jou te werken. Iedereen is anders. Zo weet ik dat sommige zzp’ers opdrachten binnenhalen door te netwerken op grote bijeenkomsten. Ik vind dat echt de hel op aarde, dus ik doe dat niet. Zie mijn blog dus als inspiratie en niet als keurslijf en de enige methode die werkt.

Opdrachten via via

Als je net je inschrijving bij de KvK op zak hebt, kan het grote feest beginnen! Je bent officieel ondernemer. Ik vond dit de lastigste periode. Hoe begin je? Waar haal je die allereerste klant vandaan? In het begin moest ik het veel hebben van het via via-circuit. Een ex van een vriendin die een brochure wilde laten schrijven, een kennis wiens collega webteksten nodig had etc. Ik schreeuwde mijn inschrijving bij de KvK overal en nergens van de daken, zodat iedereen in een wijde cirkel om mij heen wist dat ik in te huren was. Zo kreeg ik mijn eerste kleine opdrachten.

Naarmate de maanden vorderden, merkte ik al snel dat via via niet meer genoeg opleverde. Tenminste niet in mijn branche: het tekstschrijven. Mijn broertje heeft een eigen klusbedrijf, geen website, geen sociale media en haalt al zijn werk via via binnen. Het kan dus wel. Maar teksten heeft nou eenmaal niet iedereen nodig. In tegenstelling tot hem heb ik dus wél een eigen site.

Klanten binnenhalen via je site

Een goede website kan een echte klantenmagneet zijn. Het eerste jaar haalde ik nauwelijks werk via mijn site binnen. Achteraf niet zo raar, want ik had geen kaas gegeten van SEO en mijn site was dus ook niet SEO-proof. En van conversie had ik nog nooit gehoord. Mijn site zag er vooral leuk uit.

Helaas verkoop je daar weinig mee. Mensen moeten jouw site vinden (zorg dat je in de top 10 van Google komt) én je moet ze overtuigen jouw dienst of product af te nemen. Zorg dus dat je jouw site meteen goed in de steigers zet. Verdiep je in het schrijven van goede SEO-teksten of huur een SEO-tekstschrijver in.

Op dit moment krijg ik gemiddeld 1 aanvraag per week via mijn site en moet ik regelmatig ‘nee’ verkopen. Ik sta dan ook met een flink aantal pagina’s in de top 10 van Google.

Leestip: ‘Waar moet een goede website aan voldoen? Een handige checklist’

Sociale media als werkverschaffer

Die bezoekers op mijn site komen voor de helft via Google en andere zoekmachines. De andere helft komt voor een groot deel via mijn sociale media-kanalen. Vooral LinkedIn en Twitter zijn voor mij goede platforms om werk binnen te halen. Op Instagram heb ik onlangs mijn strategie veranderd (van het delen van privé-foto’s en berichten naar het delen van ondernemerstips).

Sindsdien trek ik nagenoeg alleen nog maar ondernemers als nieuwe volgers aan. Precies mijn doelgroep. Ik verwacht dus dat ik daar op een later moment de vruchten van zal plukken. Geduld is sowieso heel belangrijk als je sociale media inzet. Het kan even duren voordat je trouwe volgers krijgt. Zorg dat je consistent bent. Probeer elke dag iets te plaatsen en als het lukt vaker. Zo blijf je in beeld.

Nieuwe klanten binnenhalen via sociale media

Wat deel ik op sociale media? Tips, blogs, quotes, maar ook wat me als ondernemer en privépersoon bezighoudt. Zo bouw ik een band op met mijn volgers en dus potentiële klanten. De gunfactor is namelijk ook belangrijk.

Stijgende omzet door bloggen

Bloggen is voor mij ook een goede manier om nieuwe klanten binnen te halen. In mijn blogs geef ik vooral tips op het gebied van ondernemen, tekstschrijven en SEO. Ik deel ze overal en nergens en het werkt… Zo blog ik nu voor een ademcoach en een financieel coach omdat ze een blog van mij op LinkedIn voorbij zagen komen (daar heb je de sociale media weer).

Toen ik het bloggen uit tijdsgebrek flink liet versloffen, had dat grote gevolgen. Het aantal bezoekers op mijn website halveerde in die tijd. Ik baalde als een stekker, maar het was ook een flinke stok achter de deur om toch regelmatig te bloggen en het echt in te plannen tussen alle betaalde opdrachten door. In mijn blog ‘Verhoog je omzet met een bedrijfsblog’ leg ik uit waarom bloggen als zzp’er zo slim is.

Klanten binnenhalen via bloggen

Bloggen, sociale media inzetten en een website hebben. Voor mij werkt het perfect.

Betaald werk via vrijwilligerswerk

We kennen natuurlijk allemaal de opdrachtgevers die voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Of zelfs helemaal gratis. Die fantastische exposure, daar doe je het voor. Met dat soort opdrachtgevers laat ik mij uiteraard niet in. Maar toch heb ik wel een paar dingen gratis gedaan en doe ik dat nog steeds.

Zo heb ik- toen ik net begon- 2 jaar meegewerkt aan de wijkkrant van Utrecht Noordoost. Ik wilde graag nog meer ervaring opdoen met interviews en dit was een superkans. Via de hoofdredacteur (die zelf ook zzp’er is) heb ik vervolgens een betaalde opdracht gekregen. De opdrachtgever aan wie ze mij koppelde is na jaren nog steeds een van mijn trouwe werkverschaffers.

Samenwerken met concurrenten

Eigenlijk is dit een verkeerde benaming. Ik zie andere freelance tekstschrijvers namelijk niet als concurrenten, maar als collega’s. Ik onderhoud veel contacten met zzp’ers die hetzelfde werk doen als ik. Om te sparren, voor de gezelligheid, maar ook om werk door te schuiven als ik zelf even geen tijd heb.

Ik ben niet bang dat ze mijn werk inpikken. Er is genoeg voor iedereen. Waarom zou ik werk dat ik afsla niet aan iemand anders gunnen? Er komt vast weer een keer dat ik nieuwe klanten binnenhaal via hen. Zo help je opdrachtgevers en elkaar als zpp’ers.

Verzamel relevante ondernemers om je heen

Naast samenwerken met concurrenten, heb ik ook een club zzp’ers om me heen verzameld die iets anders doen dan ik. Maar wel allemaal mensen die mijn opdrachtgevers kunnen helpen. Denk aan vormgevers, fotografen, webbouwers, illustratoren en videomakers. Zij krijgen werk via mij en ik via hen.

Zo ga ik nu het jaarverslag voor Slachtofferhulp Nederland schrijven omdat de vaste vormgever met wie zij werken mij heeft aangeraden als tekstschrijver. Met hem werk ik zelf ook al jaren samen. En dat is natuurlijk heel fijn voor een organisatie. Zo weten ze zeker dat het straks allemaal gesmeerd loopt.

Vergeet 1 ding niet

Let op! Staar je niet volledig blind op nieuwe klanten binnenhalen. Vergeet je oude en bestaande klanten niet. Blijf contact houden en interesse tonen. Zij zijn jouw ambassadeurs. Een van mijn laatste opdrachten heb ik binnengehaald omdat een oude opdrachtgever mij getipt had aan iemand anders. Waren jouw opdrachtgevers tevreden? Vraag ze een review te schrijven. Bijvoorbeeld via Google Mijn Bedrijf of LinkedIn. Plaats de review door op je website. Het kan twijfelende potentiële klanten over de streep trekken.

Nieuwe klanten binnenhalen? Heb jij nog tips?

Dit waren mijn persoonlijke tips om nieuwe klanten binnen te halen als zzp’er. Heb jij nog tips voor andere ondernemers? Laat een reactie achter. Zo helpen we elkaar op weg.

Fotocredits: Thibault en Dennis Skley

Meer inspiratie over ondernemen en jezelf promoten? Alstu:


Creatieve-tekstschrijver-Kim-