https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2019/08/nieuwsbrief-maken-2.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2019/08/Nieuwsbrief-plaatsen-3.jpg

Categorie: Ondernemen Tekstschrijven

Tags: , ,

05.08.2019

Nieuwsbrief maken: 11 tips voor succes

Een nieuwsbrief maken? Hartstikke slim om de betrokkenheid bij jouw bedrijf of organisatie te vergroten. Maar hoe maak je nou een nieuwsbrief die niet ongelezen in de mailbox van jouw potentiële klant of cliënt blijft liggen? Met deze tips ga je goed voorbereid aan de slag.

Voor KimTikt heb ik nog steeds geen nieuwsbrief. Ik weet dat het slim is, want het kan tot potentiële nieuwe, leuke klussen leiden. Maar waar vind ik de tijd he? Maar dat ding gaat er komen hoor, binnenkort;-) Voor mijn moestuinproject moesmeisje.nl heb ik sinds een jaar wel een nieuwsbrief.

nieuwsbrief maken_openingspercentage

Met een stabiel openingspercentage van rond de 60% en een doorklikpercentage van tussen de 15-35% mag ik hem gerust een succes noemen. De abonnees blijven ook maar stijgen, dus ik ben tevree.

Door de tijd heen heb ik lekker geëxperimenteerd en kunnen testen wat wel en niet goed werkt. De conclusies deel ik graag met jou. Hier komen ze:

1. Noem het geen nieuwsbrief

Het eerste wat ik leerde op Twitter was: noem jouw nieuwsbrief wat je maar wilt, maar geen NIEUWSBRIEF. Ik snap dat wel. Je wordt echt doodgegooid met nieuwsbrieven, dus als je ergens niet op zit te wachten is het nog meer nieuwsbrieven. What’s in a name zul je denken. Nou veel dus. Verzin iets origineels. Die van mij heet de Moesbrief. Klinkt toch stukken beter dan nieuwsbrief, vind je ook niet?

2. In huisstijl

Heb je eindelijk die toffe naam gevonden voor jouw nieuwsbrief, maak hem dan netjes op in jouw huisstijl. Zo weten mensen meteen dat hij van jouw bedrijf of organisatie komt. Hoe vaker ze jouw huisstijl voorbij zien komen, des te eerder denken ze aan jou als ze een product of dienst willen kopen in jouw branche.

3. Vast stramien

Niet iedereen zal het hier met me eens zijn, maar ik ben een enorm gewoontedier. Ik vind het zelf heel prettig als ik weet wat ik kan verwachten als ik me aanmeld voor een nieuwsbrief. En veel mensen met mij. Ik werk zelf dus met een vast stramien. Maakt het voor mezelf ook allemaal een stuk makkelijker.

Nieuwsbrief maken

In elke nieuwsbrief deel ik een recente blog, geef ik een moestuintip, deel ik een recept en zet ik 1 groente in het zonnetje.

4. Standaard verzendmoment

Ik verzend mijn nieuwsbrief altijd in de eerste week van de nieuwe maand. Zo weten mijn abonnees precies wanneer ze hem kunnen verwachten. Qua dagen wissel ik wel. Ik heb ze getest en bij mij werken de woensdagen en vrijdagen het beste. Ik verzend hem altijd om 8.00 uur in de ochtend. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet zo te zijn, dus probeer het gewoon uit en kijk wanneer jouw verzending het meest succesvol is.

Er zijn ook verschillende onderzoeken gedaan naar de beste verzenddagen en tijden. In het blog ‘Beste dag en tijd om een nieuwsbrief te versturen’ vind je wat handige data.

5. Haak in op actualiteit

Er is altijd wel een haakje te vinden met een actualiteit in jouw nieuwsbrief. Verkoop je kleding, maak dan gebruik van die hittegolf of bizar koude maand. Ben je coach, maak dan een link met een recent nieuwsbericht of onderzoek om het nut van coaching nog even duidelijk te maken. Zo gaf ik afgelopen maand tips bij droogte, want reken maar dat moestuinierders daar stress van krijgen.

6. Gebruik beeld

Misschien een beetje voor de hand liggend, maar houd je nieuwsbrief interessant en gebruik altijd beeld. Of het nou een foto, video of infographic is. Alleen maar lappen tekst, daar wordt echt helemaal niemand blij van. Wissel dus lekker af. Zorg wel dat de afbeelding echt wat toevoegt en een duidelijk verband heeft met de tekst.

7. Prikkelende onderwerpregel

Net zoals koppen belangrijk zijn voor nieuwsberichten en blogs, zijn onderwerpregels dat voor een nieuwsbrief. Wanneer zou jij een mail eerder openen? Als er staat: ‘Nieuwsbrief week x’ of ‘20% korting op alle producten’. Doe dus een beetje je best om ontvangers te prikkelen om jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk te openen.

8. Geef tips

Jij verzendt jouw nieuwsbrief natuurlijk om er iets mee te bereiken. Het liefst natuurlijk een stijgende omzet of meer mensen die gebruik maken van jouw dienst. Maar dat betekent niet dat jij alleen maar informatie stuurt die je zelf oh zo graag kwijt wilt. Verplaats je in jouw klant en bedenk waar hij/zij echt wat aan heeft. Tips doen het altijd goed. Iets waar jij die ander mee verder helpt.

nieuwsbrief maken

Geen probleem als je bij het geven van een handige tip een link naar jouw eigen content plaatst.

9. Maak persoonlijk

Zorg dat je verbinding maakt met de lezer van jouw nieuwsbrief. Zet zijn/haar naam in de aanhef, geef voorbeelden waar die ander zich in herkent, maar laat ook gerust iets van jouzelf of je bedrijf zien. Geef mensen het gevoel dat ze je kennen. Vertrouwen is de basis als je mensen iets wilt verkopen.

nieuwsbrief maken_ persoonlijk

Af en toe plaats ik een foto van mezelf in mijn nieuwsbrief. Zo weten mensen wie er achter mijn bedrijf zit.

10. Kort en krachtig

Niemand zit de wachten op hele epistels om door te worstelen. Houd je nieuwsbrief kort en krachtig. Wil je een interessante blog of een boeiend artikel delen? Maak dan gebruik van een doorleeslink. Schrik lezers niet af. Gebruik korte zinnen en maak gebruik van spreektaal. Je hoeft echt niet deftiger te doen dan jij zelf praat.

11. Geef iets weg

Wat ook altijd goed werkt, is af en toe een weggever in je nieuwsbrief zetten. Denk aan een ingekorte versie van jouw e-book, een recept, een kortingscode of wat je ook maar kunt verzinnen. Als je eerst iets weggeeft is de kans dat iemand later klant wordt groter. Het is een beproefde methode in de marketing.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stukje verder heb geholpen met een succesvolle nieuwsbrief maken. Zet ‘m op!

Fotocredits: Mathyas kurmann en Oleg Laptev op Unsplash.

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *