https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/01/Online-conversie-verhogen.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/01/Online-conversie-verhogen-.jpg

Categorie: SEO

Tags: , , , , , ,

21.01.2018

Jouw online conversie verhogen

Ook last van het fenomeen ‘kijken, kijken maar niet kopen’ op jouw website? Ik geef je praktische conversie optimalisatie tips. Zo kun jij in een handomdraai je online conversie verhogen en maak je klanten van jouw bezoekers.

Ken je dat? Heb je enorm veel tijd en misschien ook wel aardig wat centen besteed aan die superflitsende website, levert het nauwelijks wat op. Het aantal bezoekers is best aardig, maar ze doen niet wat jij wilt: namelijk jouw dienst afnemen of jouw product kopen. Met andere woorden: je conversie is bedroevend laag.

Conversieratio

Troost je. Je bent niet de enige. De conversieratio van websites ligt schrikbarend laag; 1% is helemaal niet raar. Wat betekent dat concreet? Nou dit: van de 100 bezoekers wordt er welgeteld 1 jouw klant. Tsss, dat is idioot laag hoor ik je denken. Heb ik daar al die tijd en centen ingestoken? Waarom heb ik dan überhaupt een website?

Wat nou als ik je vertel dat jouw online conversie verhogen helemaal geen hogere wiskunde is? Dat je met een paar simpele conversie optimalisatie tips die bezoekers wél tot jouw klant maakt? En dat je daar helemaal geen duur marketingbureau voor hoeft in te huren? Klinkt goed toch?

Je online conversie verhogen? Ik deed de test

Ik ga je 5 tips geven waarmee je jouw conversieratio zonder al te veel moeite en geld kunt verhogen. Hoe ik dat weet? Omdat ik ze zelf heb toegepast en getest. Binnen een paar weken tijd had ik net zoveel offerte-aanvragen via mijn website als normaal in een heel jaar. En waarom deze conversie optimalisatie tips niet gewoon met jou delen? Ik gun jou als mede-ondernemer ook een lekkere omzet via je site. Dus ben je er klaar voor? Hier komen ze.

1. Spreek je bezoeker direct aan

Dit klinkt heel logisch, maar veel ondernemers praten op hun website over hun klant in plaats van tegen ze. “Ik help als coach jongeren die…”, “Ik bouw websites voor zzp’ers en zorg dat ze…” etc. Op die manier heeft de bezoeker niet het idee dat het over hem gaat. Hij voelt zich niet aangesproken en vertrekt. Schrijf dus: “ “Ik help jou als coach om…” en “Ik bouw jouw website en zorg dat je” etc.

Beschrijf het grootste probleem van jouw klant.

2. Praat over problemen, niet over producten

Kijk eens goed naar je eigen website. Grote kans dat je vol trots vertelt wat voor fantastische dienst of prachtig product je aanbiedt of verkoopt. Je noemt alle voordelen en vertelt uitgebreid over de specificaties. Je slaat hiermee een belangrijke stap over. Wil je een klant echt raken? Vertel dan eerst over zijn probleem. Bijvoorbeeld een niet scorende website, een
relatie die op klappen staat of gezondheidsklachten. Pas dan begin je over de oplossing: jouw dienst of product.

3. Maak duidelijk wat de bezoeker moet doen

Websitebezoekers zijn ongeduldig. Hebben ze een stuk tekst gelezen? Dan willen ze meteen weten wat ze daarna moeten doen. Laat ze dus niet zwemmen, maar maak duidelijk wat de volgende stap is: aanmelden voor een nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een intake plannen, op de bestelknop drukken. Dat doe je met een duidelijke call to action-button. Een knop, in een opvallende en afwijkende kleur, waar kort en krachtig staat wat iemand moet doen. Het liefst op elke pagina van je site.

Deze klant van mij maakte wel een heel opvallende call to action-button:-)

4. Geef een cadeau

Dit was voor mij een echte eye-opener. Ik kreeg deze tip tijdens een webinar van internetgoeroe Aartjan van Erkel. Je conversie verhogen door iets gratis weg te geven? Wat moet ik in godsnaam gratis weggeven dan? Ik ben eens bij andere ondernemers gaan spieken en ontdekte dat er altijd iets is dat je kunt weggeven: een sample van jouw product, een e-book met tips of zoals in mijn geval een gratis positiecheck van jouw website in Google. Wij Nederlanders hartje gratis, maar zijn daarna wel extra bereid iets te kopen.

5. Wees je leuke en unieke zelf

Ook al heb je 100 concurrenten die hetzelfde doen als jij, er is altijd iets dat jou uniek maakt. Grote kans echter dat je daar nog nooit bij stilgestaan hebt. Je doet gewoon je werk, net zoals al die anderen. Maar is dat wel zo? Vraag eens aan bestaande klanten waarom ze voor jou kozen. Grote kans dat ze je verrassen met allerlei unieke kenmerken van jou of je product/dienst. Vergroot deze kenmerken uit door ze duidelijk op je site te zetten.

Go!

En, wat denk je ervan? Zin om aan de slag te gaan en je online conversie te verhogen? Mooi! Gewoon beginnen. Het hoeft niet allemaal in een keer af. Ook ik heb deze conversie optimalisatie tips nog lang niet voor alle pagina’s toegepast. Wat zijn jouw belangrijkste pagina’s? Begin daarmee. Succes!

Fotocredit: Ed Kohler.

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *