https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/08/Offertehopper-1.jpg
https://www.kimtikt.nl/wp-content/uploads/2018/08/offertehopper-2.jpg

Categorie: Ondernemen

Tags: , , , ,

30.10.2018

Ontmasker de offertehopper met deze 7 rode vlaggen

Ben je (zelfstandig) ondernemer? Dan ken je hem vast wel: de offertehopper. Iemand die bij tig anderen een offerte aanvraagt en puur op basis van prijs beslist of hij wel of geen klant van je wordt. Zonde van jouw kostbare tijd. Hoe heerlijk zou het zijn als je deze offertehoppers al aan de poort tegen kon houden? Ik ga je daarbij helpen.

Toen ik net begon als freelance tekstschrijver was ik al retetrots als er überhaupt iemand via mijn website mijn offerteformulier had ingevuld (offertehoppers komen meestal niet via via). Yeahhhh iemand heeft mijn website via Google gevonden!! En dus ging ik ijverig aan de slag met het maken van de gevraagde offerte. Om vervolgens 9 van de 10 keer nooit meer wat te horen. Dikke frustratie. Vooral voordat ik mijn tarief omhoog gooide, had ik hier last van.

Nu ik een paar jaar verder ben, pik ik deze offertehoppers er binnen een paar seconden uit én heb ik een manier gevonden om ze vliegensvlug af te wimpelen. Ze laten dan nog steeds niets horen. En dat is prima, want ik heb uiteraard ook niet voor jan lul een offerte gemaakt.

Zo herken je een offerteverzamelaar

Bijna alle niet-toekomstige klanten gedragen zich hetzelfde (dom dom). Dus op een gegeven moment begin je een patroon te zien. Benieuwd hoe ik een offertehopper herken? Dit zijn de 7 rode vlaggen.

1. Geen naam in de aanhef

Dit is een van de meest duidelijke. Degene die jou mailt, is te beroerd om zelfs maar je naam in te typen en vind “beste” een prima naam voor jou. Heel soms kan hij het nog net opbrengen om er “meneer/mevrouw” achter te zetten.

Zelfs “beste” was te veel werk. Maar wel volgende week starten graag.

2. Niets persoonlijks

Als iemand het al te veel moeite vindt om jouw naam in te tikken, gaat hij zich natuurlijk al helemaal niet in jou of je bedrijf verdiepen. Er staat dan ook werkelijk niets in de offerte-aanvraag over hoe deze persoon jou gevonden heeft, waarom hij graag met jou zou willen samenwerken etc.

3. Nauwelijks info

Ook over het eigen bedrijf van de persoon kom je niet bijster veel te weten. Met veel moeite heeft de mailer een paar zinnen op papier gekregen, zoals: ‘Ik wil mijn site op nummer 1 in Google. Hoeveel kost dat?’ Best lastig om op basis van deze uitgebreide informatie een offerte op te stellen.

 

Offertehopper

Ik wil ook heel veel. Bijvoorbeeld dat ik kon toveren.

4. Weinig budget

Ik kan ze niet meer tellen. De mails die begonnen met ‘Ik heb helaas een klein budget’. Tsja lullig, misschien nog even doorsparen dan, voordat je een professionele tekstschrijver benadert. Misschien kun je je neef of nicht inhuren die ook wel leuk kan tikken?

5. Je staat in de BCC

Sommige mensen zijn redelijk schaamteloos. Ze zetten je gewoon lekker met alle anderen in de BBC. Krijg je een mail met alleen het mailadres van de afzender in het “aan”-vakje? Dan weet je hoe laat het is.

6. Geen telefoonnummer

Als je tien offertes aanvraagt, heb je natuurlijk geen trek in zo’n irritante ondernemer die jou gaat bellen voor meer informatie. Je wilt gewoon een offerte ontvangen en klaar. Dus dat telefoonnummer? Nergens te vinden.

7. Niet reageren op vraag

Heel soms, geef ik iemand het voordeel van de twijfel en mail terug met wat korte vragen. Zoals: ‘Om hoeveel webpagina’s gaat het?’ Of ‘Hoeveel woorden heeft het bestand dat ik moet redigeren’? Ja daaaaag, wat een gedoe. Daar heeft een offertehopper allemaal geen tijd voor hoor. En dus: oorverdovende stilte.

Offertehopper

Kijk, zo kan het ook. Dit werd uiteraard een klant van me:-)

Dit zijn de belangrijkste rode vlaggen waaraan je een offerteverzamelaar herkent. En dan vraag je je waarschijnlijk af:

Hoe ga je om met een offertehopper?

Dit is uiteraard aan jou. Ik vind het persoonlijk belangrijk om altijd te reageren. Ik wil niet het imago hebben van iemand die niet reageert op mails. Het zou zomaar kunnen dat de aanvrager toevallig geen ster is in communicatie per mail of zo druk dat een goede offerte-aanvraag er even niet in zat. Het is jammer als je daardoor een leuke opdracht zou mislopen.

Ik kies altijd een van deze opties: of netjes afwijzen en zeggen dat ik helaas op dit moment volgeboekt ben (wat vaak ook wel zo is, dat scheelt) of om meer informatie vragen. Als iemand in dat laatste geval niet terugmailt, weet je genoeg. Mailt iemand wel terug en heb je er een goed gevoel over, dan kun je alsnog een offerte maken.

Heb jij nog tips voor mede-ondernemers?

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen met het ontmaskeren van een offertehopper. Laten we deze mensen een beetje opvoeden én onszelf niet voor een habbekrats aan het werk zetten. Heb jij nog tips waarmee je andere ondernemers behoed voor het maken van een zinloze offerte? Laat een reactie achter.

Fotocredits: Cristian Contini en 401(K) 2012

>
<

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *