juni 22, 2016

De vijf d’s van succesvolle ondernemers

Hoe kan het toch dat de ene zzp’er binnen no time opdrachten binnen hengelt en de ander na een half jaar nog steeds op werk zit te wachten? Is dat puur geluk of pure pech? Ik keek eens naar mezelf en naar zpp’ers om heen en kwam tot deze conclusie: succesvolle ondernemers hebben een paar kenmerken gemeen: de vijf d’s.

Ik ken de verhalen. Tekstschrijvers en andere creatieve zzp’ers die voor 20 euro hun diensten aanbieden. Die daardoor op of zelfs onder bijstandsniveau leven. Ik vroeg me af hoe dat toch kan. Wat doen succesvolle ondernemers anders dan zij? Ik kwam uit op de volgende vijf d(o)’s van succesvol ondernemen:

1.Dromen

Een eigen tekstbureau. Jarenlang was dat mijn grote droom. Ik voelde diep van binnen dat zzp’er zijn beter bij me paste dan werken voor een baas. Niet dat ik het als redacteur bij mijn werkgever niet naar mijn zin had. Daar kon ik tenslotte ook mijn grote passie, schrijven, uitvoeren. Maar ik miste de vrijheid om al mijn creatieve hersenspinsels uit te voeren. En ik miste ook- heel standaard, ik weet het- de vrijheid om mijn eigen tijd in te delen. Dus toen mijn werkgever een reorganisatie inging en er verschillende vertrekregelingen kwamen, wist ik: dit is hét moment. Ik ga mijn grote droom verwezenlijken.

En daar zit denk ik een groot verschil met mensen die uit nood zijn gaan zzp’en. Zij jagen hun droom niet na, hebben niet echt een intrinsieke motivatie om een eigen bedrijf te starten, zoals succesvolle ondernemers dat hebben. Als iets je passie is, straal je dat uit. In je manier van online en offline communiceren en in je handelen. Enthousiasme is ontzettend belangrijk wil je een succesvolle ondernemer worden.

2.Denken

Je zomaar bij de Kamer van Koophandel inschrijven zonder enige vorm van nadenken, heeft niet zoveel zin. Daarmee ga je niet in dat lijstje van succesvolle ondernemers terecht komen. Je hebt een plan nodig. En nee, dat hoeft niet een professioneel bedrijfsplan van 40 pagina’s dik te zijn, maar over basale zaken als: wat bied ik als zzp’er aan, voor welke prijs en aan wie, moet je van te voren toch wel even nadenken. Net zoals hoe je denkt aan klanten te komen. Die komen namelijk echt niet zomaar aanwaaien.

Netwerken moet dus wel een beetje in je bloed zitten. Je moet het leuk vinden om met mensen over je vak te praten en kennis te delen. Dat betekent overigens niet dat succesvolle ondernemers altijd extravert zijn en elke netwerkborrel afstruinen! Ook als introvert, ik ben er zelf een, zijn er genoeg alternatieve manieren om jezelf zichtbaar te maken. Misschien heb je wat aan deze netwerktips voor introverte zzp’ers.

3.Durven

Dromen zijn leuk, maar je moet ze ook simpelweg durven waarmaken. Zo droomde mijn zusje op 22-jarige leeftijd van een eigen winkel met duurzame woonaccessoires. Ze was nog niet eens afgestudeerd. En toch ging ze ervoor en opende samen met haar vriend Daily Poetry, een pop-up store in Strijp-S in Eindhoven. Sommige familieleden vonden het een slecht idee: wat als het niet ging lukken? Dan was ze al het investeringsgeld kwijt. Overigens kwam dat geld voor een groot deel van mij. Waarom? Ik was er heilig van overtuigd dat het haar gewoon ging lukken. Ik kreeg gelijk; op haar 25e opende mijn zusje een tweede vestiging in Den Bosch. En ook die loopt als een tierelier. Er stond zelfs een hele special in de VT wonen over de winkel. Over succesvol ondernemen gesproken! Mijn broertje heeft overigens een goedlopend eigen klusbedrijf. Het zal wel in de familie zitten, dat zzp’en.

Het heeft dus niet zoveel zin om zzp’er te worden en te blijven hangen in het dromen. Je moet ook durven en doen. Je kunt een jaar blijven sleutelen aan je website, jezelf oneindig inlezen en allerlei andere smoezen verzinnen om niet te hoeven doen. Dan ben je jezelf dus aan het saboteren. Want als je klanten wilt krijgen, zul je toch de wijde wereld in moeten. Gewoon beginnen en jezelf in het diepe gooien. En durf daarbij ook geld te investeren in jouw onderneming voordat je winst maakt.

4.Doorzetten

Als je eenmaal in het diepe bent gesprongen en die inschrijving bij de Kvk zit in je broekzak, dan komt het erop aan. Je mailbox zit natuurlijk niet meteen de volgende dag vol met opdrachten en je bent niet meteen een succesvolle ondernemer. Je zult jouw imperium moeten opbouwen. Dat kan langzaam of snel gaan, met horten en stoten en pieken en dalen. Hoe jouw weg ook loopt, de kunst is om je niet bij de eerste de beste tegenvaller te laten ontmoedigen Zeker in het begin, zijn er ongetwijfeld momenten dat het even oorverdovend stil is. Geen belletjes, geen ingevuld offerte-formulier op je website en geen ‘ik ken nog iemand die op zoek is naar’-opmerkingen van vrienden en kennissen.

Wat doe je dan? Ga je twijfelen aan jezelf? De conclusie trekken dat je gefaald hebt? Dat je ongeschikt bent als ZZP’er? Of heb je het vertrouwen dat het wel goed komt en gebruik je die periode om eens goed kijken naar de manier waarop je te werk gaat? Doe je de juiste dingen op de juiste manier? Past jouw aanpak bij wie je bent? Kortom: ben je bereid om kritisch naar jezelf te kijken? En daar hoort de vijfde d ook bij.

5.Doorontwikkelen

Toen ik als tekstschrijver mijn eigen tekstbureau oprichtte, had ik kunnen denken ik heb 12,5 jaar ervaring met tekstschrijven, dus mij kun je niets meer leren. Fout! Wat bleek: in die 12,5 jaar was er heel wat veranderd. Webteksten had ik volop geschreven, maar SEO-teksten? Daar had ik nog nooit van gehoord. Een gemiste kans voor mij, want SEO is booming. En dus volgde ik een SEO-cursus bij Rutger Steenbergen, die overigens ook het handige boekje ‘Schrijven voor SEO in 60 minuten’ heeft geschreven. Ik heb daarnaast alles gelezen over SEO wat los en vast zat. Daarna ben ik gewoon gaan doen (zie de 3e d). Wil ik alleen maar SEO-teksten schrijven omdat ik daar makkelijk en snel geld mee verdien? Nee. Ik wil ook graag mijn interviews blijven doen en een tweede kinderboek schrijven. Maar ik ben ook realistisch: er moet geld binnenkomen, wil ik kunnen leven van mijn bedrijf.

Ben ik nu klaar nu ik alles weet van SEO? Nee, er valt nog veel meer te leren! Dus start ik binnenkort met een cursus copywriting. En op het gebied van ondernemen volg ik regelmatig interessante webinars. Want ook op dat vlak ben ik nog lang geen expert. Ik vond deze uitspraak van ondernemerscoach Ninke van der Leck erg treffend: “If you want to earn more, you have to learn more.” En zo is het!

Heb jij als succesvolle ondernemer nog tips?

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb met deze vijf d’s van succesvolle ondernemers. Natuurlijk zijn er nog tientallen andere goede tips. Misschien heb je er zelf wel een? Laat dan gerust een reactie achter. Ook ik heb nog genoeg te leren.


Creatieve-tekstschrijver-Kim-