juli 26, 2016

Verhoog je omzet met een bedrijfsblog

Een bedrijfsblog? Wat moet ik daar als ondernemer nou mee, zul je misschien denken. Wat dacht je van je omzet verhogen? Een goede bedrijfsblog kan jouw goudmijn zijn.

Een blog. Is dat niet een soort persoonlijk online dagboek of een manier om je fascinatie voor eten, politiek, mode of reizen met de rest van de wereld te delen? Zo begon het inderdaad ooit, maar een blog kun je op veel meer manieren inzetten. Al jaren schieten de bedrijfsblogs, oftewel zakelijke blogs, als paddenstoelen uit de grond. In acht jaar tijd zijn ze zelfs verachtvoudigd. Had in 2007 nog maar 5% van de bedrijven een bedrijfsblog, zo was dat in 2015 gestegen naar 38%, valt te lezen op deze blog van Marketingfacts. En dat gaat dan alleen nog maar om bedrijfsblogs op de website zelf. Niet gek dat zakelijk bloggen zo populair is geworden, want een goede bedrijfsblog kan jou helpen je omzet te verhogen. En wel op vier manieren:

1. Je laat jouw kennis/vakmanschap zien

Een bedrijfsblog is de ideale manier om jouw kennis/vakmanschap te laten zien. Op de gewone pagina’s van je website houd je het vaak algemeen en to the point. Door middel van zakelijk bloggen kun je één dienst of product centraal zetten en daarover uitweiden. Zo kun je tips geven over een probleem waar mensen tegenaan lopen. Of je koppelt een bijzonder nieuwtje uit de media aan een dienst of product van jouw bedrijf.

Zo kun je als recherchebureau tips geven om fraude tegen te gaan of op tijd te signaleren. Deze grootschalige prikklok-fraude van Italiaanse ambtenaren zou dan een mooie aanleiding zijn. Is jouw bedrijf gespecialiseerd in de bestrijding van legionella? Maak vlak voor de zomerperiode een bedrijfsblog over het voorkomen van een legionellabesmetting op vakantie. Op deze manier laat je aan je lezers zien dat je weet waar je het over hebt. Grote kans dat de naam van jouw bedrijf in hun hoofd opkomt als ze zelf tegen dit probleem aanlopen.

2. Het vergroot je bereik

Met een bedrijfsblog kun je jouw (online) bereik en naamsbekendheid flink vergroten. De meeste mensen delen geen homepage van een website, maar specifieke nieuwtjes, filmpjes en blogs die ze interessant vinden. Als je zorgt voor een goede bedrijfsblog –dus geen halve advertentie, maar een blog waar lezers echt wat aan hebben- bereik je via sociale mediakanalen als LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram mensen die je anders nooit bereikt zou hebben. En laten we wel wezen; al die lezers zijn potentiële klanten. Niet per se direct, maar wellicht in een later stadium. Of misschien tippen ze wel een vriend(in), familielid of collega die jouw dienst of product goed kan gebruiken.

Een bedrijfsblog die massaal gedeeld wordt op sociale media is ook nog eens heel goed voor je zoekmachineoptimalisatie (zie punt 4). Zorg dus voor sociale mediabuttons waarmee lezers je zakelijke blogs in een handomdraai kunnen delen.

3. Je bouwt een band op

Als je start met zakelijk bloggen kun je lezers de mogelijkheid geven te reageren op je bedrijfsblog. Het grote voordeel van een reactiemogelijkheid is dat je interactie kunt hebben met je lezers en dus met jouw potentiële klanten. Het contact is veel persoonlijker en dat vinden klanten prettig. In plaats van anoniem te zijn, zien lezers dat er een of meerdere personen achter jouw onderneming of bedrijf zitten. Door op een juiste manier te reageren op vragen en opmerkingen van lezers, bouw je een band met ze op en creëer je vertrouwen. En laat vertrouwen nou een van de belangrijkste onderdelen van een koopproces te zijn.

Het nadeel van een reactiemogelijkheid op je bedrijfsblog is dat je doelwit kunt worden van spammers. En veel ook. Gelukkig zijn er verschillende maatregelen die kunt nemen om spammers op zakelijke blogs tegen te gaan. Deze handleiding voor WordPress-sites om spammers tegen te gaan helpt je op weg.

4. Het verhoogt je vindbaarheid in Google

Met een strategisch ingezette bedrijfsblog kun je jouw vindbaarheid in Google opkrikken. Als ondernemer of bedrijf wil je jouw website graag overzichtelijk houden voor de gebruiker. Je propt je submenu’s dus niet vol met tientallen pagina’s. Daardoor kun je wellicht minder informatie kwijt dan je zou willen. Met een bedrijfsblog kun je heel gericht scoren op bepaalde zoekwoorden die mensen intypen in Google als ze op zoek zijn naar een product of dienst. Elke blog die je schrijft, laat je over een specifiek onderwerp gaan. Zo kun je op veel meer zoekwoorden scoren zonder dat je website een grote chaos wordt. Bovendien waardeert Google het enorm als je de content op je website regelmatig ververst.

Is zoekmachineoptimalisatie (SEO) abracadabra voor je? Lees dan eens deze informatie van Rutger Steenbergen over SEO. Let op: begin niet zomaar maar in het wilde weg met zakelijk bloggen. Doe van te voren wel even een zoekwoordenonderzoek. Zo weet je op welk zoekwoord veel gezocht wordt, maar ook hoe groot de concurrentie van andere ondernemers/bedrijven is. Wel zo handig.

Aan de slag met je bedrijfsblog

Ben je overtuigd geraakt van het nut van een bedrijfsblog? Wil je jouw omzet verhogen met zakelijk bloggen? Aan de slag dan maar! Weet je niet goed hoe te beginnen? Hierbij wat tips van Marketingfacts om van jouw bedrijfsblog een succes te maken. Merk je dat schrijven/zakelijk bloggen je bergen met energie en tijd kost? Huur dan een ervaren seo-tekstschrijver in om jouw bedrijfsblog te schrijven.

Fotocredit: Kristina B en Anonymous account 


Creatieve-tekstschrijver-Kim-