oktober 6, 2018

Waar moet een goede website aan voldoen? Een handige checklist

Zie jij je website slechts als visitekaartje of juist als manier om geld te verdienen? In beide gevallen mag je doorlezen. Een lekker werkende website is essentieel als ondernemer. Het kan je klanten kosten als je site niet goed in elkaar zit. Maar waar moet een goede website aan voldoen? Met deze checklist kom je een heel eind.

Op dit moment is mijn webbouwer hard bezig om versie 2.0 van mijn site te bouwen. Mijn website is namelijk niet bepaald een schoolvoorbeeld van een goede website. Ja hij ziet er leuk en eigenwijs uit. De teksten lezen lekker weg (mag ik hopen als je tekstschrijver bent) en er staat veel beeld op.

Goede website levert extra omzet op

Helaas; dat is dus niet genoeg. Ondanks het feit dat ik niet te klagen heb over het aantal opdrachten, weet ik zeker dat ik leuke klanten en omzet misloop door mijn huidige site. Uit onderzoek van SIDN blijkt namelijk dat een succesvolle website een zelfstandig ondernemer gemiddeld €22.500,- extra omzet per jaar oplevert. Geen kattenpis.

Gelukkig hoef jij niet dezelfde beginnersfouten als ik te maken. Met dit blog ga ik je helpen het in één keer goed aan te pakken. Scheelt een hoop tijd en geld. Waar moet een goede website aan voldoen? Hier is je checklist:

1. Zorg voor een duidelijke menustructuur

Toen ik laatst een nieuwe opdracht binnenhaalde, zei de klant: “Ik was bijna afgehaakt, want ik kon niet meteen vinden wat ik zocht op je site.” Natuurlijk was dat niet zo leuk om te horen, maar ze had wel gelijk. Gelukkig kon ik haar melden dat dat een van de redenen is dat de webbouwer een verbeterde versie aan het bouwen is. De structuur van je site is ontzettend belangrijk. Jouw bezoekers moeten in een paar seconden vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dat doe je met een duidelijke menustructuur waarbij bezoekers niet hoeven te raden wat er achter de knop zit.

Waar moet een goede website aan voldoen
We vonden het zo leuk bedacht, de vormgever en ik: “Kim Tikt Tekst”. Beetje jammer dat geen kip snapt wat ze achter die knoppen Tikt en Tekst kunnen vinden. Die gaan we dus mooi weghalen in versie 2.0. Het wordt gewoon: ‘mijn diensten’ en ‘portfolio’. Dan maar minder creatief.

2. Wees mobiel-vriendelijk

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik bekijk veel websites via mijn mobiel. En ik ben niet de enige. Het bedrijf Marketing Facts deed onderzoek onder 200 Nederlandse websites en webshops. Daaruit bleek dat maar liefst 52% van het verkeer van een mobiel of tablet afkomstig was. En toch kom ik nog dagelijks websites tegen die niet werken op mijn mobiel. Wil je geen bezoekers wegjagen? Zorg dan voor een responsive site of een mobiele versie van je site.

3. Maak de laadsnelheid hoog genoeg

Internetters zijn ongeduldig volk. Laadt een website te traag, dan zijn ze weg. Volgens Google vertrekt 50% van de mobiele bezoekers terwijl een site geladen wordt. Dat kan dus jouw website zijn. Onder andere de grootte van de afbeeldingen weegt zwaar. Let dus goed op dat jouw afbeeldingen gecomprimeerd (compact gemaakt) zijn. Wil je checken hoe jouw site scoort op mobiel? Via test my site kun je een check laten uitvoeren. Je ziet dan ook meteen hoeveel procent potentiële afhakers het tot gevolg heeft. Ook krijg je tips ter verbetering.

4. Plaats nuttige interne links

Net zoals een duidelijke menustructuur zorgen interne links op je site voor een hogere gebruiksvriendelijkheid. Bezoekers hoeven namelijk niet eerst terug naar de homepage, maar kunnen binnen de pagina waarin ze zich bevinden, meteen doorklikken naar een andere pagina. Zorg dus dat je de bezoeker op elke pagina van je site helpt met navigeren. Heb je een pagina over een dienst van je, dan is het bijvoorbeeld handig als bezoekers meteen een offerte-aanvraag of een contactformulier kunnen invullen. Bedien je bezoeker op zijn wenken.

5. Kies een afwijkende kleur voor je call-to-action

Uiteraard wil je dat mensen iets doen nadat ze op je site zijn geweest: bellen, mailen, een offerte aanvragen, aanmelden voor een nieuwsbrief, een aankoop doen. Maak het ze zo makkelijk mogelijk en plaats op elke (belangrijke) pagina een call-to-action button. Deze button moet meteen opvallen dus gebruik een contrasterende kleur die niet in jouw huisstijl zit. Niet mooi? Zet je er maar gewoon overheen. Het verhoogt je conversie en dat is het belangrijkste.

Waar moet een goede website aan voldoen

De huisstijlkleur van Letterzaken.nl is blauw. En dus heeft de call-to-action button een goede contrasterende kleur: oranje.

6.Plaats regelmatig verse content

Voor een site die slechts een visitekaartje is misschien wat minder belangrijk, maar als je wilt verkopen via je site is het onmisbaar: verse content. Google is groot fan van sites die regelmatig nieuwe inhoud plaatsen. Het geeft je meer kans op een hoge plek in de zoekresultaten. Wat heel goed werkt is regelmatig bloggen. Extra voordeel: je kunt je blogs overal en nergens delen waardoor je meer verkeer naar je site genereert.

7.Praat tegen je klant, niet over jezelf

Niets zo irritant als een bedrijf dat op zijn website alleen maar over zichzelf en zijn fantastische diensten praat. Natuurlijk willen bezoekers weten wat voor diensten je aanbiedt, maar schrijf altijd vanuit de bezoeker en niet vanuit jezelf. Wat is het probleem van de bezoeker? Wat voor nadelige gevolgen heeft dat voor deze persoon? Hoe los jij dat probleem op? Zorg dat je schrijft over concrete en herkenbare situaties. Laat de bezoeker zien dat jij hem snapt.

Waaraan moet een goede website voldoen?

Dutchvitamins.nl heeft het begrepen.

8.Gebruik je eigen foto’s

Niets zo vreselijk als die Amerikaanse perfecte stockfoto’s op een site. Doe het gewoon maar niet. Bezoekers willen echte mensen zien, geen acteurs. Heb je personeel in dienst? Gebruik hen als ‘model’. Ben je zzp’er? Dan kun je vast wel mooie plaatjes laten schieten van jouw product of dienst en natuurlijk van jezelf. Maak van je site geen eenheidsworst, maar maak hem persoonlijk en herkenbaar.

9. Schrijf zoals je praat

Dat persoonlijke en herkenbare doe je niet alleen met beeld. Ook je taalgebruik is ontzettend belangrijk. Mijn tip: schrijf (of laat schrijven) zoals je bent. Gebruik spreektaal voor het schrijven van je webteksten. Ga niet onnodig deftig en formeel doen als jij/jouw bedrijf zo niet in elkaar zit. Je wil neem ik aan klanten die bij jou passen. Zorg dan ook dat je bezoekers zien wie je bent. Wees authentiek. Mensen waarderen dat enorm.

10. Zorg dat je site SEO-proof is

And last but not least: zorg dat je site vindbaar is in Google. Met een mooie site die niemand vindt, kom je niet ver. Je wil het liefst op de eerste pagina van Google eindigen, want de meeste mensen zoeken niet verder. Doe dus zoekwoordenonderzoek en laat goede SEO-teksten schrijven (of doe het zelf als je er genoeg verstand van hebt). Wil je weten wat je nog meer moet doen om goed te scoren in Google? Lees dan het blog ‘Website SEO-proof maken’ van SEO Zwolle.

Waar moet een goede website aan voldoen

Als mensen op zoek zijn naar een tekstbureau in Utrecht, vinden ze mij meteen.

Jij nog een goede tip?

Dit zijn nog lang niet alle criteria voor een goede website, maar zo kom je denk ik al een heel eind. Heb je zelf nog ideeën over waar een goede website aan moet voldoen? Laat gerust een reactie achter. Zo helpen we elkaar als ondernemers een beetje:-)

Fotocredit: Marco Verch

Meer inspiratie over webteksten? Alstu:

 


Creatieve-tekstschrijver-Kim-