Wat zijn zoekwoorden en hoe kies jij ze slim?
Je wordt ermee doodgegooid online: keywords of in het Nederlands zoekwoorden. Iedereen schreeuwt hoe belangrijk ze zijn en de blogs over SEO-teksten en zoekmachineoptimalisatie vliegen je om de oren. Leuk allemaal, maar jij zit als beginnende tekstschrijver of ondernemer nog in het stadium waarin je je afvraagt: wat zijn zoekwoorden eigenlijk? Geen paniek. In dit blog leg ik heel simpel uit wat zoekwoorden zijn én hoe jij ze slim kunt kiezen.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij op mijn blog terecht bent gekomen. Misschien zag je een tweet of post op LinkedIn voorbijkomen waarin ik hem deelde. Maar het kan ook zijn dat je in Google ‘Wat zijn zoekwoorden?’ hebt ingetikt. En dat is dus precies wat zoekwoorden, oftewel zoektermen zijn: woorden die mensen intikken in Google als ze op zoek zijn naar informatie, een dienst of een product. Meer dan dat is het niet.
Je kunt nu dus gerust ademhalen: voortaan weet jij ook wat zoekwoorden zijn als iemand het erover heeft. Maar wat kun je nou eigenlijk met die zoekwoorden en hoe kies jij ze slim?
Zet zoekwoorden op deze plekken
Internetters vinden dit blog als ze zoeken op ‘Wat zijn zoekwoorden’. Dat komt omdat ik dit zoekwoord- of eigenlijk beter zoekzin- op strategische plekken in mijn tekst heb verwerkt:
• de titel
• het intro
• een tussenkop
• de metatitle en de metadescription
Ook heb ik de afbeeldingen deze titel gegeven voordat ik ze uploadde naar mijn site. Op deze manier snapt Google waar mijn blog over gaat.
Op pagina 1 van Google
Uiteraard is het wel belangrijk dat ik ook daadwerkelijk antwoord op de vraag geef en een blog schrijf waar mensen zoals jij wat aan hebben. Je bent er dus niet als je lukraak een zoekwoord in je SEO-tekst mikt.
Zodra Google merkt dat mensen ook daadwerkelijk naar mijn blog doorklikken én het lezen zonder meteen te vertrekken, maak ik kans op om de eerste pagina met zoekresultaten te eindigen. En dat is belangrijk, want uit onderzoek is gebleken dat mensen lui zijn: ze kijken vaak niet eens verder dan de eerste 4 zoekresultaten van pagina 1. Zorg dus altijd voor een inhoudelijk goede webtekst.
Leestip: Wil je meer weten over SEO-teksten? Lees dan mijn blog ‘Wat zijn SEO-teksten en hoe schrijf jij ze zelf?’
Je zoekwoorden slim kiezen met deze tips
Ik ben natuurlijk niet de enige die een artikel heeft geschreven over zoekwoorden. Hoe zorg ik dat ik gevonden word? Met andere woorden: hoe kies ik mijn zoekterm(en) slim? Dit is waar ik naar kijk als ik zelf zoekwoordenonderzoek doe:
1. Zoekvolume
Natuurlijk gebruik je zoekwoorden waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken. Ik heb wel eens iemand op LinkedIn zien pochen over dat zijn site op nummer 1 stond met een bepaald zoekwoord. Toen ik het checkte bleek er geen kip op die term te zoeken. Hij had dus nul concurrentie, want zijn concurrenten gebruiken liever woorden waar mensen wél op zoeken. Ja zo kan ik natuurlijk ook op 1 in Google eindigen;-)
Helaas maak ik dit best vaak mee. Klanten van me die vol trots vertellen hoe goed hun pagina op die ene zelfbedachte zoekterm scoort. Groot is de teleurstelling als ik dan vertel dat er uit mijn zoekwoordenonderzoek komt dat er een zoekvolume van nul is.
2. Concurrentie
Het klinkt logisch dat je zoekwoorden met het allerhoogste zoekvolume uitkiest. Zo heb je in theorie de meeste kans dat mensen op jouw site belanden. Helaas werkt de praktijk anders. Al jouw concurrenten gebruiken die zoekwoorden ook. En als die concurrenten grote bedrijven of organisaties zijn, win je het daar helaas niet van. Naast het zoekvolume is het aantal concurrenten dus net zo belangrijk.
Als je in Google “allintitle: jouw zoekwoord” intikt, zie je hoeveel anderen dit zoekwoord in hun titel hebben staan. Je wilt hier een zo laag mogelijk aantal. Meestal houd ik het op maximaal 1000, alhoewel ik met ‘Tekstschrijver Utrecht’ 1760 concurrenten heb en toch op nummer 3 in Google sta.
3. Synoniemen
Is de concurrentie op jouw zoekwoord te groot? Kijk dan eens of je synoniemen kunt vinden waar mensen ook op zoeken, maar waar jouw concurrenten (nog) niet aan gedacht hebben. Synoniemen.net is een handige site. Vind je een goede? Maak hier dan je belangrijkste zoekwoord van en gebruik de andere zoekterm ernaast.
Google vindt het sowieso fijn als je niet constant hetzelfde zoekwoord in een webtekst gebruikt, maar afwisselt. Je schept context en zo weet de zoekmachine veel sneller waar jouw tekst over gaat. Daarom gebruik ik in deze tekst ook het woord ‘zoekterm’ en keyword, maar ook gerelateerde woorden als zoekwoordenonderzoek, SEO-teksten, webtekst en zoekmachineoptimalisatie.
4. Longtail zoekwoorden
Ik had voor dit artikel natuurlijk ‘zoekwoorden’ als zoekwoord kunnen kiezen. Hier wordt namelijk 590 keer per maand op gezocht. Helaas heb ik dan ook 5.700 concurrenten. Dat heeft dus weinig nut. Ik kies in mijn blogs daarom vaak voor longtail zoekwoorden. Wat zijn longtail zoekwoorden? Dit zijn zoekwoorden die uit meer dan 3 woorden bestaan. Je bent hiermee dus veel specifieker dan met een shorttail zoekwoord. Voordeel: je trekt daarmee bezoekers aan die naar iets heel specifieks op zoek zijn. De kans dat ze bij jou vinden wat ze zoeken, is dan ook vele malen groter dan wanneer je 1 algemeen zoekwoord gebruikt. En dat is wat je wilt toch?
Hopelijk heb je nu een duidelijk antwoord op de vraag ‘Wat zijn zoekwoorden’ en weet je ook hoe je ze op een slimme manier kiest.
Tip: e-book van SEO-Zwolle
Wil je je echt verdiepen in zoekwoorden, SEO-teksten en zoekmachineoptimalisatie? Dan kan ik je het e-book van SEO Zwolle aanraden. Op zijn site vind je ook talloze blogs over SEO en je online vindbaarheid. Succes met schrijven!
Fotocredit: Petr Sejba