juni 19, 2019

Websiteteksten laten schrijven: voorkom een kat in de zak

Je wilt websiteteksten laten schrijven. Slim. Want schrijven is een vak, dus laat het aan iemand over die er ook echt goed in is. Maar hoe vind je een tekstschrijver die zijn of haar vak goed verstaat? Best lastig. Voorkom in ieder geval deze 5 fouten.

Ik krijg regelmatig mensen aan de lijn die voor mij al iemand anders hadden ingehuurd om hun webteksten te schrijven. Maar het werkte niet. De site scoorde ontiegelijk slecht in Google of ze hadden genoeg bezoekers, maar het werden geen klanten. En soms zijn ze gewoon niet blij met de teksten.

Teleurstelling

Natuurlijk kun je nooit 100% voorkomen dat je een kat in de zak koopt. Websiteteksten laten schrijven is altijd een kleine gok. Je geeft iets uit handen in de hoop dat het resultaat top is. Erg zonde van het geïnvesteerde geld als het uitloopt op een grote teleurstelling.

Standaard fouten bij websiteteksten laten schrijven

In al die jaren dat ik mijn eigen tekstbureau heb, is het me opgevallen dat mensen vaak standaard dezelfde fouten maken als ze iemand inhuren voor hun webteksten. Lees en leer ervan.

1. De goedkoopste

Ja heus, ik snap ook wel dat je geen geldboom in je tuin hebt staan als zzp’er of klein bedrijf. En je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan je hebt. Maar echt, kijk niet alleen naar de prijs/het uurtarief van de tekstschrijver die je inhuurt. Het is natuurlijk mogelijk, maar de kans dat een tekstschrijver die 30 euro per uur rekent een topper eerste klas is, is niet heel groot. Meestal zijn het beginners of mensen die het voor de lol erbij doen.

En de vraag is natuurlijk ook: hoe lang doen zij over een webtekst schrijven? Het kan zomaar zijn dat die door de wol geverfde duurdere veel sneller is en dat je in the end daarmee goedkoper uit bent. Kijk in ieder geval goed naar iemands portfolio. Hoeveel en wat voor klanten staan daarin? Wat zeggen die andere klanten over deze tekstschrijver?

2. Geen verstand van conversie

Je kunt nog zo’n goede tekstschrijver inhuren, als diegene geen verstand heeft van conversie (van een bezoeker een klant maken) is de kans groot dat je niet veel geld verdient met de teksten die je straks op jouw website hebt staan. En je zult niet de eerste zijn die deze fout maakt.

Ik zie nog heel vaak websites waar de teksten alleen maar gaan over het bedrijf of de organisatie zelf. Er wordt met geen woord gerept over de klant. Wat is zijn probleem? Wat voor nare gevolgen heeft dat? Ook ontbreekt regelmatig een call to action button, staan er juist meerdere op 1 pagina of heeft de button geen afwijkende kleur. Allemaal zaken waar een goede tekstschrijver jou op zou moeten wijzen. Stel dus tijdens de intake gewoon eens de vraag: “Hoe zorg jij voor een goede conversie?”. Als er aan de andere kant een dodelijke stilte valt, dan weet je hoe laat het is.

3. Zoekwoorden zelf verzinnen

Ook dit heb ik meerdere keren meegemaakt. Klanten die zeiden: “Zoekwoorden? Ja die heb ik al.” Vaak bleken het dan hun zelf verzonnen zoekwoorden te zijn. Dat kan een leuke start zijn van een zoekwoordenonderzoek, maar vaak blijkt daar geen kip op te zoeken of is er zoveel concurrentie dat je beter voor een minder algemeen zoekwoord kunt gaan. Laat dus altijd een uitgebreid zoekwoordenonderzoek doen.

Kan jouw tekstschrijver dat niet of kent hij/zij ook niemand die het wel kan, dan kun je je afvragen of je de juiste voor je hebt. Zo doe ik kleine websites altijd zelf en huur ik voor grote websites een bureau in.

Leestip: Zelf zoekwoordenonderzoek doen in 7 simpele stappen

4. Niet genoeg voorbereiden

Het verbaast me soms hoeveel zzp’ers mij hun websiteteksten laten schrijven, terwijl ze zelf hun zaakjes nog niet op orde hebben. Ik ondervang dat gelukkig met een uitgebreide intake met tientallen vragen.

En sommigen hebben daar dan geen antwoord op. Denk aan vragen als: Wie is jouw ideale klant? Hoe ziet zijn/haar leven eruit? Wat is zijn/haar grootste probleem? Maar ook vragen als ‘Wat bied jij dat jouw concurrenten niet bieden’? Met andere woorden: ‘Waarom zou iemand jou kiezen in plaats van die ander?’. Of ‘Wat zijn jouw belangrijkste diensten?’. Denk over dit soort cruciale vragen na voordat je iemand inhuurt om jouw webteksten te tikken. Pas dan krijg jij straks ook goede teksten terug.

5. Schrijven voor Google

Ja, zoekwoorden zijn belangrijk. Nee, ze zijn niet het allerbelangrijkste. Het aller allerbelangrijkste is nog steeds dat jouw teksten lekker lezen. Dat mensen snappen wat er staat. Dat ze enthousiast worden en jou bellen, mailen, bezoeken of iets op jouw site bestellen. Jouw teksten moeten geschreven zijn voor jouw potentiële klanten, NIET voor Google.

Je wil dus geen tekstschrijver inhuren die webteksten schrijven als een simpele invuloefening ziet: 10x het zoekwoord in de tekst plempen en klaar. Als je letterlijk over de zoekwoorden struikelt, dan heb je geen goede tekst in handen.

Bereid je goed voor

Kortom: bereid je goed voor. Zorg dat jij weet wie jouw klanten zijn en welk probleem jij voor ze oplost. Weet wat voor teksten jouw toekomstige tekstschrijver eerder heeft geschreven. En beknibbel niet te veel op de kosten.

En nu op naar die prachtige webteksten en een hogere omzet!

Fotocredits: Manki Kim (kat) en Steve Johnson (prullenbak) op Unsplash.com.

Meer inspiratie over webteksten? Alstu:

 


Creatieve-tekstschrijver-Kim-