juli 24, 2018

Een goede webtekst schrijven? 5 onmisbare tips

Wil je een webtekst maken en ben je op zoek naar wat simpele handvatten? Ik laat je zien dat een goede webtekst schrijven geen hogere wiskunde is. Met deze 5 tips pen jij in no time een ijzersterke tekst neer.

In de begindagen van het internet kwam je er nog mee weg: vooral niet te veel woorden, de belangrijkste info bovenaan en geen spaghettizinnen. Tadaaaa. Klaar! Tegenwoordig kom je daar als webtekstschrijver niet bijster ver mee. Weg is die bezoeker en dus potentiele klant. Voor jouw website namelijk tien anderen.

Goede webteksten schrijven = geld verdienen

Ik neem aan dat je niet voor niets een webtekst schrijft. Misschien heb je een heel mooi of handig product dat je wilt verkopen of bied je een waardevolle dienst aan waar je mensen mee helpt. Wil je dat bezoekers op jouw site blijven hangen en jouw product kopen of dienst afnemen, dan moet je toch een beetje je best doen. Met goede webteksten schrijven, blijf je je concurrenten voor en verdien je uiteindelijk geld. Maar hoe ziet een goede webtekst eruit? Dat laat ik je zien.

Een succesvolle webtekst maken doe je zo

Ik ben niet de beroerdste en geef toe: ook ik heb wel eens teksten uitgepoept die niet per se een denderend succes waren. Gelukkig zijn webteksten niet in beton gegoten en kun je ze gewoon weer aanpassen. Voordeel: je ziet meteen of je aanpassingen effect hebben. Meten is weten. Na jaren van webteksten schrijven, zowel voor mezelf als voor vele klanten, weet ik ondertussen gelukkig wat wel en niet werkt. Ik deel mijn tips graag met jou.

1. Laat lezers inchecken en houd ze daarna aan boord

Een goede webtekst begint altijd met het bedenken van een pakkende titel en een prikkelend intro. Internetbezoekers zijn ongeduldig. Spreken de titel en de eerste zinnen ze niet aan, dan zijn ze weg. En ze komen meestal niet meer terug. Jouw belangrijkste doel is dus je lezers aan boord houden. Doe je lezers meteen in het intro een belofte: dit levert het lezen van mijn webtekst jou op.

2. Zorg dat mensen krijgen waarnaar ze op zoek waren

Een deel van de lezers is op jouw website beland omdat ze in Google een zoekwoord (of zoekzin) hebben ingetypt. Weet dus waar mensen op zoeken en speel hier handig op in. Verwerk het belangrijkste zoekwoord en 1 of 2 aanvullende zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst. Maar pas op. Prop je tekst niet zomaar vol met zoekwoorden. Zorg dat jouw lezers krijgen waar ze naar op zoek waren. Schrijf waardevolle en leesbare teksten waar mensen echt wat aan hebben. Heb je niet de tools om zelf zoekwoordenonderzoek te doen? Ik help je graag.

Webtekst maken_ leef je in

Een webtekst van herstelreizen.nl. Een goed voorbeeld van je inleven in je doelgroep

3. Leef je in, niet uit

Natuurlijk vertel je dolgraag over jouw fantastische product of dienst. Je zou er een heel boekwerk mee kunnen vullen. Doe maar gewoon niet. Lezers willen informatie die over hen gaat. Over hun probleem (bijvoorbeeld niet weten hoe je een goede webtekst moet schrijven). Het interesseert ze eigenlijk niet zo hoe jouw product of dienst precies in elkaar zit. Als het zijn werk maar doet en hun probleem oplost. Goede webteksten schrijven is je inleven in jouw bezoekers. Wie zijn ze? Wat is hun probleem? Voor de echt geïnteresseerden kun je altijd nog een link in de tekst zetten naar een pagina met alle specificaties die jijzelf zo graag kwijt wilt.

4. Geef je lezers een break

En dan bedoel ik niet van jouw tekst, maar binnen jouw tekst. Gebruik tussenkoppen, alinea’s met witregels, maar ook afbeeldingen, infographics of video’s. Zorg dat jouw tekst niet één grote woordendiarree is, maar deel hem op in kleinere stukjes en bied lezers wat afwisseling tussen tekst en beeld. Heb je zelf geen video’s, dan is het prima om een video van iemand anders in te voegen. Als je jouw bezoeker maar boeit met nuttige info en op jouw pagina houdt.

webtekst schrijven-call to action

Een lekker opvallende call-to-action button op de site van herleva.nl

5. Maak een routeplanning

Bedenk van tevoren waar je jouw bezoeker naartoe wilt leiden: naar het winkelwagentje, de downloadknop, je nieuwsbrief, de telefoon of je offerte-formulier. Een webtekst schrijven doe je neem ik aan met een doel voor ogen. Zorg dus dat je op elke pagina een duidelijke call to action hebt. Het liefst in de vorm van een button met een afwijkende kleur. Hij mag opvallen. Sterker nog: hij moet opvallen.

Zelf een handige tip?

Dit waren mijn 5 tips. Ik hoop dat ik je weer een stap verder heb geholpen. Heb je nog vragen, opmerkingen of zelf een handige tip over een goede webtekst schrijven? Laat een reactie achter.


Creatieve-tekstschrijver-Kim-