Zelf zoekenwoordenonderzoek doen in 7 simpele stappen
Wil je gevonden worden in Google, dan zul je goede SEO-teksten moeten schrijven. En dat kan niet zonder zoekwoordenonderzoek te doen. Met dit 7-stappenplan leg ik je uit hoe zoekwoorden vinden in zijn werk gaat. En dan: op naar de top-10 van Google!
Je kunt nog zulke goede teksten schrijven, maar je gaat niet gevonden worden als je niet nadenkt over de termen waarop mensen zoeken. Ik maak het vaak mee: zzp’ers die mij inhuren en zeggen dat ze zeker al nagedacht hebben over zoekwoorden. Zo had een financieel coach het zoekwoord ‘passie’ bedacht voor een blog dat ze wilde laten herschrijven.
Onvindbaar
Ik legde uit dat mensen die op zoek zijn naar financieel advies, hoogstwaarschijnlijk niet het zoekwoord ‘passie’ intypen. En ook al deden ze dat wel, ‘passie’ is zo algemeen dat je concurreert met ongeveer 380.000 andere pagina’s in Google. Geen kip die jouw blog gaat vinden.
Zoekwoordenonderzoek
En dus deed ik zoekwoordenonderzoek. Ik kwam erachter dat mensen wel zoeken op ‘financiële hulp voor ondernemers’. Precies de dienst die zij aanbiedt. Dus veranderde ik de titel van: ‘Rendeert jouw passie?’ naar ‘Financiële hulp voor ondernemers: zo blijf jij ondernemen met passie’. Haar blog ging nog steeds over passie, maar dan wel met een zoekwoord waar ze de juiste mensen mee aantrekt: potentiële klanten. Want dat is wat goede SEO-teksten doen.
Leestip: Meer weten over SEO-teksten? Lees dan mijn blog ‘Wat zijn SEO-teksten en hoe schrijf jij ze zelf?’
Hoe heb ik dat zoekwoord dan gevonden, zul je je wellicht afvragen? Dat ga ik je in het onderstaande stappenplan uitleggen.
1. Pen en papier
Zoekwoorden vinden begint met old skool pen en papier (als je liever digitaal notities maakt, mag dat natuurlijk ook). Ga er even goed voor zitten en schrijf alle woorden op die in je opkomen. Stel je bent net zoals ik seo-tekstschrijver en je doet ook zelf zoekwoordenonderzoek. Dan kun je dingen opschrijven als SEO-teksten, SEO, zoekmachineoptimalisatie, zoekwoord, zoekwoorden, zoektermen, zoekwoordenonderzoek etc. Als je flink losgaat, heb je zo een hele waslijst op papier staan. Dat is je basis.
2. Vraag je doelgroep om hulp
Wat ook slim is om te doen, is je doelgroep vragen je te helpen. Wat zouden zij intypen als ze op zoek zijn naar jouw dienst? Wellicht denken zij op een heel andere manier dan voor jou logisch is en ontvang je nog wat zoekwoorden die niet op jouw eerste lijstje stonden. Heb je nog geen contact met potentiële klanten? Gebruik dan gewoon je vrienden of familie. 2 of meer personen weten altijd meer dan 1.
3. Bespioneer je concurrenten
Als het goed is, weet jij als ondernemer wel wie jouw grootste concurrenten zijn. Zo niet, dan is het best handig om dat eens uit te zoeken. Je kunt van ze leren, maar je weet ook waarin jij juist beter bent. Of wellicht bied jij wel iets wat zij niet bieden. Dat kun je gebruiken in jouw webteksten. Qua zoekwoordenonderzoek heb je er ook veel aan. Kijk eens welke zoekwoorden zij gebruiken en noteer ze.
4. Google suggest
Wellicht heb je hier nog niet eerder van gehoord, maar de kans is groot dat je er wél al eens gebruik van hebt gemaakt. Als je in de Google-zoekbar een woord intypt, dan krijg je een uitklapvenster met daarin suggesties van Google om je zoekopdracht af te maken. Je krijgt dus gratis en voor niets suggesties van ome Google himself.
Het is slim om hier gebruik te maken. Waarom? Hoe specifieker je bent, des te groter de kans dat jij bezoekers aantrekt die ook echt op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Daarnaast heb je bij zoekopdrachten bestaande uit meerdere zoekwoorden ook nog eens minder concurrentie. Vooral met longtail-zoekwoorden (3 of meer woorden achter elkaar) maak je een goede kans om te scoren.
5. Zoekwoordentool
Hoeveel woorden je bij punt 1 tot en met 4 ook hebt opgeschreven, je wilt natuurlijk wel zeker weten of dat ook de zoekopdrachten zijn die mensen daadwerkelijk in Google intypen én hoe vaak. En eigenlijk is er maar 1 manier om daar achter te komen: door een zoekwoordentool te gebruiken. Daarmee kun je precies zien hoe hoog het zoekvolume is, oftewel hoe vaak mensen per maand jouw bedachte zoekwoord intypen.
En tsja, soms kom je er dan achter dat je er helemaal naast zat. Dat er geen kip op jouw zoekterm zoekt. Gelukkig komt zo’n tool zelf altijd met een enorme lijst aan suggesties.
Er zijn ontzettend veel zoekwoorden-tools op de markt. Zelf gebruik ik al tijden de betaalde tool Keyword i.o. Deze is voor een zzp’er als ik goed betaalbaar. Grote internetbureau’s werken vaak met heel uitgebreide en dus duurdere tools. Er zijn ook een aantal gratis tools die je kunt gebruiken, zoals Ubersugest en Answer the public. Bij deze laatste krijg je suggesties voor vragen die mensen intikken in Google.
6. Aantal concurrenten
Behalve zoekwoorden vinden met een hoog zoekvolume is het net zo belangrijk om te achterhalen hoeveel concurrentie je op een bepaalde zoekterm of zoekzin hebt. Zeker als je een kleinere onderneming hebt of zzp’er bent, is het lastig opboksen tegen grote bedrijven. Die hebben zichzelf vaak al bewezen en eindigen vaak hoog in de zoekresultaten.
Hoe achterhaal jij het aantal concurrenten? Simpel. Tik in Google “allintitle: jouw zoekwoord/zin” in. Bovenin krijg je dan te zien hoeveel anderen dit zoekwoord in hun titel gebruiken. Een goede graadmeter voor het aantal concurrenten.
Ik probeer me als zzp’er vooral de richten op een max. van 500 concurrenten. Dan weet ik dat het redelijk makkelijk is om in de top 10 te komen. Met “tekstschrijver Utrecht” sta ik in de top 5. En dat met 2.550 concurrenten. Het is dus zeker niet onmogelijk hoor als je meer concurrenten dan 500 hebt. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk.
7. Puzzelen maar!
Als dan is het tijd voor de laatste stap van het zoekwoordenonderzoek: alles op een rij zetten en beslissen voor welke zoekwoorden je gaat. Als je echt veel zoekwoorden hebt, is het handig om hier Excel voor te gebruiken. Bij een kleine website en dus weinig zoekwoorden, kan papier ook volstaan. Net wat jij fijner vindt.
Het is nu de kunst om een goede middenweg tussen een hoog zoekvolume en een laag aantal concurrenten te vinden. Wat ik vaak doe als ik niet goed kan kiezen: allebei gebruiken. Het ene als hoofdzoekwoord en het andere als aanvullend zoekwoord. Het is sowieso handig om 2 in plaats van 1 zoekwoord te gebruiken. Ik raad je aan om daarnaast ook synoniemen te gebruiken. Een beetje afwisseling leest een stuk prettiger.
Veel succes met jouw zoekwoordenonderzoek!
Meer tips om jouw online vindbaarheid te verhogen
- Wat zijn zoekwoorden en hoe kies jij ze slim?
- Wat zijn SEO-teksten en hoe schrijf jij ze zelf?
- Google posts: jouw lokale vindbaarheid verhogen
- Zo word je als ondernemer beter vindbaar op Google
- Waar moet een goede website aan voldoen? Een handige checklist